Gatesangerne tok Kampen med storm!

Skrevet av Ragnhild Hoel 18. november 2014. Publisert i Møter

GatesangerneGatesangereneDet var stappfullt hus (93 stk) sist torsdag kveld, da historielaget, Kampen vel og Kampen Bistro inviterte til konsert med gruppa Gatesangerne (Kari Svendsen, Lars Klevstrand, Stein Ofsdal og Kjetil Skaslien). Gruppa holder liv og futt i gamle og kjære by- og revyviser fra Oslo med mer.

Vi møtte en særdeles velopplagt gjeng.som ble mottatt med stor begeistring av kampianerne, som jublet og sang med underveis. Vi fikk selvfølgelig de to revyvisene som Kampetrikken er med i – “Bare døtt på”, om trikkefører Nikken som er ansatt på linje 12, og munter-vemodige “Jacobsen” om jenta som møter en kjekkas på trikken og ender i “uløkka”. Vi fikk høre “Enerhaugen” av Zetterstrøm og Kristoffersen (ikke fullt så ofte spilt som Alfred Næss sin vise) fra øst i byen og “Fiin gammel” fra Lille Herbern vest i byen.

Gruppa tok seg en tur til Syden med drammenserne Jens Gundersen og Martin Soones komisk-dramatiske “Spansk ballade” og vi fikk fløytemusikk fra blant annet Italia og Irland. Kampens store sønn Thorbjørn Egner ble gjort ære på ved framføring av “Den uheldige mannen” – gruppa dristet seg til og med ut på den i dag omdiskuterte “Vesle Hoa”. Det ble en forrykende versjon med en gjesteopptreden ved kampianer Rob Waring – eller skal vi kalle ham “Kampens egen hottentott”?

Gamlebyen var med gjennom “Tanta til Beate” av Lillebjørn Nilsen, og gamle Vika gjennom “Gipsgutten/Jeg er en fattiggutt fra Vika” – og enda var det flere sanger. Stemningen sto i taket og gruppa avsluttet med ekstranummeret Rudolf Nilsens vakre “Jeg hadde tenkt”. De startet med Prøysens “Solskinn og sang” – og det var nettopp det de brakte til Kampen denne kalde og våte novemberkvelden.

Gatesangerne med Lille Hoa Video av Ragnhild Hoel2014