Ullensakergaten 2

Skrevet av Alf Næsheim 1994 27. oktober 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere

Ullensakergaten 2Ullensakergaten 2 Det er ikke ofte vi støter på bakgårder som har beholdt noe av sitt opprinnelige utseende, men i Ullensakergaten 2 på Kampen finner man karakteristiske uthus stort sett som de alltid har sett ut..Stedet ble bebygget i 1874 og den første eieren het Olaus Pedersen. Kampen lå i Aker dengang, og adressen var Smedgaden.Hovedhuset var på en etasje, men fikk året etter to etasjer. Pedersen var «handlende» og hadde en melkebutikk i første etasje.Hans leieboere i 1877 var to matroser, en bryggesjauer, en tobakkspinner, en kvinnelig snekker, to mekaniske arbeidere og en tømmermann. I 1880 ble Martin Weng eier, men han bodde der ikke selv.Samme år ble det innredet en stall med to spiltau i et av uthusene.

Ullensakergaten 2I 1883 bodde det 5 husstander med tilsammen 36 personer på denne adressen. Blant leieboerne var frihandler Andreas Larsen som drev en småhandel.I alle år var det helst arbeidere og håndverkere som bodde her. Weng var gårdeier til 1911 da jernbanearbeider Gustav Halvorsen overtok stedet. I 1920 kjøpte kjøpman Chr. A. Dahl stedet. Dahl hadde jernvarehandel på Torvet 2 nede i byen. Leieboere dengang var en enke,en kassearbeider, en blikkenslager,en malersvenn og en kurvmaker.Fra 1936 ble smedmester Ant.Kristiansen gårdeier, få år etter satt enkefrue Mina Kristiansen igjen med eiendommen. Deretter overtok Sverre M. Kristiansen stedet. Ernst Nilsen og Marlow Kristiansen var eiere av stedet fra 1970 til siste halvdel av 80-tallet.