Med kølla i 70 åra

Skrevet av Vidar Johansen 1. oktober 2014. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Tore K med faren BjarneHer ser vi Tore «Kræsj» Kristiansen i gamle-parkenutsikt fra Norderhovgt 28 en gang midt på 1950-tallet sammen med sin far Bjarne «Bjaggen» Kristiansen. De få som ikke spilte ishockey ble henvist til nye-parken. Tore er født og oppvokst i Norderhovgata 28, en tre-etasjes mursteingård som ble revet på 80-tallet. Det stod et tilsvarende bygg i bakgården og herfra kunne man se amerikabåten komme hver tredje uke.

Tore Kræsj KristiansenTore gikk på Kampen skole i 7 år, i ren gutteklasse, sammen med bl.a. broren som hadde kallenavnet «Biaf». Absolutt alle hadde kallenavn på den tida og «Kræsj» fikk sitt etter et lite sammenstøt i vannfontena i skolegården. Han hadde talent i flere idretter og har juniorlandskamper i fotball, men det var ishockey han satset mest på. Han spilte på Kampørn som guttespiller, gikk så over til VIF, hvor han ble junior norgesmester og så på A-laget til Hasle/Løren som vant NM 1972, 74 og 76.Han spilte landslaget fra 1969 og ett VM fikk han også med seg. Etter at han la opp på toppnivå ble han trener i Lambertseter, han var han med på å starte old-boys ligaen i Norge, jobbet som markedssjef i Norway cup i 6 år og satt i byggekomiteen for Lørenhallen. Man kan trygt si «Kræsj» er en skikkelig idrettsmann og grunnen er oppveksten på Kampen, som han hadde «gjort om igjen med blåpapir» om han kunne valgt.