Høstprogram 2014

Skrevet av Styret 9. september 2014. Publisert i Møter, Nyheter

Velkommen til Kampen historielags arrangementer i Kampen Bydelshus høsten 2014.

TORSDAG 9. OKTOBER 2014 KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Filmkveld: «Veien til Eskilstuna – en familiehistorie» – historisk dokumentar

Om og ved Ivar Nygaard

Ivar Nygaard er kampianer og styremedlem i historielaget. Filmen er resultat av en bestefars ønske om å formidle sin families tildels meget dramatiske opplevelser under siste verdenskrig. Vi følger en liten familie på tre i Oslo. Ivar var 6 år da krigen kom. Foreldrene, som før krigen hadde engasjert seg for Spanias legale regjering i kampen mot Franco, ble tidlig aktive i motstandskampen, noe som fikk konsekvenser for hele familien. Filmen er laget av journalist og fotograf Kathrine Geard. Nygaard er hovedkilden, men hun søker også andre kilder og sammen oppsøker de stedene hvor begivenhetene fant sted. Filmen forteller om stort mot og snarrådighet, og om hvordan en 6-7-åring oppfattet hva som skjedde, ofte mer enn de voksne forsto. Vi blir fortalt om flukt, arrestasjoner, henrettelse og rømming gjennom Finnskogen til friheten i Sverige. Filmen gir et nært bilde av menneskene og valgene de tar.

TORSDAG 13. NOVEMBER 2014 KL 18.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Gatesangerne med Osloviser
ved Kari Svendsen, Steinar Ofsdal, Lars Klevstrand og Kjetil Skaslien

Denne novemberkvelden slår vi på stortromma! Gatesangerne er en munter musikant- og gjøglertrupp med noen av de største navnene på den norske visescenen. Truppen, som repertoarmessig og visuelt fremstår som musikanter fra trettitallets Vika, har de siste 25 åra inntatt såvel slottssaler som bakgårder med sin hyllest til byen vår med ord og toner som er i ferd med å gå i glemmeboka. De beste byviser og revynumre fra de siste 90 år er med – fra Rudolf Nilsen til Lillebjørn Nilsen, ispedd kjente og kjære revyklassikere, inkludert to revyviser der Kampetrikken er med! Det blir mye stoff fra Østkanten. Gruppa slår et slag for “Oslo-tonen” og holder bramfritt og begeistret gammel Oslo-kultur levende. Kari Svendsen: kjær visesanger, revyartist og viseklubbvertinne. Steinar Ofsdal: multimusikalsk fenomen i norsk musikkliv, fløytist og folkemusikkkprofessor. Lars Klevstrand: sanger, gitarist og melodisnekker, kjent i en mannsalder for sin formidlingsevne. Kjetil Skaslien: trekkspillsjarmør og komponist som spiller i senk de fleste på ”belg” i dag. Her blir’e solskinn og sang! Konserten er et samarbeid med Kampen vel, noe som gjør det mulig å holde en nødvendig billettpris så lav som mulig.

Onsdag 26.NOVEMBER 2014 KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET

Det var en gang i Osloet Østkantforedrag med utgangspunkt i en ny bok med Aftenposten-artikler

Ved Leif Gjerland

Vi gjentar fjorårets suksess med et engasjerende foredrag ved Leif Gjerland – denne gang med hovedvekt på Østkantstoff. Leif Gjerland er tidligere kampianer og er en kjent for sine bøker om Oslo, for sine foredrag og byvandinger. Han er nå ute med en ny bok – Det var en gang i Oslo – som bygger på artikler fra hans faste spalte om Oslohistorie i Aftenposten. Etterpå vil det blir mulig å kjøpe signerte og rabatterte bøker.