Kampenkalenderen 2007

Skrevet av Historielaget 30. november 2007. Publisert i Kampenkalenderen

Kampenkalenderen 2007Kampen Historielag er 20 år, og i 2007-utgaven av Kampenkalenderen har vi valgt å presentere et utvalg av tidligere kalenderblader med bilder og den opprinnelige teksten; med unntak for mai hvor det er ny tekst til en gammel kalenderforside.

Dette har vært både lett og vanskelig. Lett fordi det har vært mye bra å velge i, men vanskelig for det er godt stoff for så mye mer enn fattige tolv måneder. Noe måtte med fordi vi liker bildene, andre valg er gjort for å gi noen glimt fra nyere og eldre historie og begivenheter i bydelen.

På forsiden har vi valgt å vise historielagets fødested, Bøgata 21, sammen med Leif Ryve og Christian Christensen alias “CC” eller “han i Morgenbladet”. De var viktige initiativtakere og “gudfedre” fra starten av historielaget og utgivelsen av Kampenkalenderen. De knyttet kontakten med hverandre som stamgjester på kafeen i bydelshuset. Begge var pensjonister og hadde både tiden, ideene, initiativet og forbindelsene til å dra i gang Kampen Historielag sammen med yngre krefter i miljøet.

Redaksjonen har bestått av:
Arne Ekra, Vidar Johansen, Jan-Erik Nielsen, Lasse Solberg, Sverre Syversen, Tore Sørlie og Bjørg Wigaard.