Historien om Kampen park

Skrevet av Rolf E. Wulff 6. august 2014. Publisert i Historiske Kampen

Kampen parkKampen park er utformet i landsskapsstil som er typisk for byparker som ble opprettet på slutten av 1800-tallet. Den ligger på denBassenget 1892. Foto. Byarkivet bratte og høyeste delen (høyeste punkt er 77 meter over havet) av strøket Kampen, med flere høydenivåer. Den dekker til sammen 38 mål.
Parken ligger på grunn som hørte til eiendommen Udsikten under middelaldergården Bergsløkken, som igjen lå under Oslo Ladegård. Fra 1780 var høyden ekserserplass for borgervæpningen, inntil Etterstad og St. Hanshaugen overtok i 1795. Bebyggelsen rundt parken kom etter byutvidelsen i 1879. Vannreservoaret ble bygget på ett år og var ferdig i 1886. Damvokterboligen – hvor Damvokteren friluftsbarnehage holder hus – var ferdig i 1890 og ble kalt ”Alpehytta”.  På nedre platå ligger en barnepark.

Kampen parkVann flommet ut
Den parkmessig opparbeidelse – av det da 24 mål store området – ble vedtatt i 1885, og startet i 1888 med bidrag fra Kristiania Kampen park, Byantikvarenbrennevinssamlag. I formannskapsdebatten var enkelte skeptiske til park og mente terrenget var for bratt, og dessuten var høyden svært utsatt for vind og vær. Men all bekymring ble gjort til skamme, og parken ble raskt en av de mest brukte blant byens parker. I 1899 bevilget kommunen penger til den tre meter brede trappen opp fra Brinken, med den begrunnelse at parken ble mye brukt hele sommeren av befolkningen på østkanten. I skrenten mot vest ble det anlagt en vanngrotte hvorfra vann flommet ut i en kaskade ut i et lite basseng. I 1913 ble skulpturen ”En svømmer” av kunstneren Anders Svor satt opp. Den står på plenen på sørsiden av vannreservoaret.

Kampen Park

Siden annen verdenskrig
Tidligere ble det avholdt særdeles populære parkkvelder med konserter i kommunens regi. De startet opp rundt 1921, og de flesteEn Svømmer stjerner fra revy, teater og film har ved en eller annen anledning stått på scnen en varm og mild sommerkveld i Kampens park. I 1931 ble Vestbygaten (nå Sons gate) innskrenket til 7,5 meters bredde for å gjøre inngangen til parken fra syd slakere. Ny grunn ble innkjøpt slik at parken ble utvidet helt til jernbanen. I 1937/38 kom lekeplass med uværstak, plaskedam (som er et særdeles yndet sted og godt besøkt på varme dager den dag i dag) og hvilebu. Dammen på toppen av vannreservoaret, som hadde vært tørrlagt siden annen verdenskrig, ble i 1999 satt i stand og tatt i bruk som plaskedam.

I 2009 ble trappa opp fra Brinken endelig rehabilitert med ny legging av de 80 trinnene, nytt rekkverk og nye lysmaster av typen «Oslolykten».

Kampentrappa

Kampen parkKampen park