Oppvekst i 28

Skrevet av Torill Hjalmarsen 28. juli 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen, Kampianere

Norderhovgate 28   VNorderhovg 28 i flyttet inn i Norderhovgate 28 i 1948. Det var to gårder, en forrgård og en bakgård. Vi bodde i bakgården, med fantastisk utsikt over byen. Vi hadde to rom og kjøkken på 50 kvm, så det var ikke så veldig god plass for mor, far, søsteren min og jeg. Men sånn var det vel for mange på Kampen og Oslo på den tiden. Vi hadde bare kaldt vann i springen på kjøkkenet og do i oppgangen. Den ble tømt en gang i uka.Vi fyrte med koks i en stor ovn, men det var ofte så kaldt i leiligheten at det frøs is på innsiden av vinduene.

Vi hadde bryggerhus i den forrgården, så det var ikke bare, bare å vaske klær. En svær bryggepanne måtte fyres opp og klærne ble hengt ut på lange snorer i bakgården.De lange snorene gikk på trinser mellom forr -og bakgård så man kunne dra inn og ut klesvasken

Jeg var den eneste jenta på min alder i gården. Det var 4 gutter, men vi lekte sammen og var gode venner. Vi lekte mest i parkene sommer som vinter.Norderhovgate 28

Snøhule.  Vi bygde snøhuller  i brøytekantene i gata om vinteren, og slåball og hoppet tau i gata om sommeren. Det var ikke mange biler i Norderhovgata dengang. Kan også huske et par fedre som hadde lastebil, som tok andre familier med på dagsturer. Vi satt da på lasteplanet. Det var stas.

Det gikk på »fru ditt og fru datt»i gården, ingen var på fornavn med hverandre. Men det var litt sosialt liv også. De som hadde fjernsyn inviterte andre inn så vi kunne se Detektimen med Perry Mason på fredager.

Gården ble bygget i 1903. I 1910 bodde det 72 mennesker i gården og husleien var på 18 kr i måneden.Da vi flyttet inn i 1948 var leien 36 kr. Gårdeieren het Martinsen da vi vokste, han var streng og likte ikke at vi lekte i gården. Leiligheten hans ble brukt i filmen «Løperjenten» av Vibeke Løkkeberg fra 1981. Jeg flyttet ut i 1967, mens mor og far bodde der til 1981.

Gården ble revet i 1982, sånn som mange av de andre husene nedover Norderhovgate mot Brinken.Norderhovgata 28

NorderhovgtTorill og Redaktøren