Tre på tur ved en av dem

Skrevet av Tore Hell Hansen 28. juni 2014. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Tore Hell HansenVi var tre tidligere skolekamerater som skulle på ferie sammen. Her er vi ved avreisen i Brinken 2b. Sjåføren og eieren av bilen RolfPå tur fra Kampen Aastad, sitter foran til høyre. Bilen, en Ford Cabriolet 1939, hadde rattet på høyre side. Jeg sitter i midten og tredje mann er Eivind Bergersen.Rolf og Eivind var bilmekanikere, mens jeg gikk “i læra” i Lysverket. Teltet vårt ligger bak på “Svigermorsetet”. Det kunne svinges ned i bilen og brukes som et sete, derav navnet.

Vi skulle altså på telttur nedover til Sørlandet. Teltet var et pyramidetelt med stang i midten. Det hadde ingen bunn.Første stopp ble en campingplass på Tjøme.Her var det mye dans og moro for tre ungkarer fra Kampen. Neste stopp var Storsanden camping ved Fevik. Været var fint den sommeren i 1953 og vi badet og koste oss. Men vi hadde også med oss fiskestenger og i Setesdalen ble det god anledning til fisking i Otra. Det ble mye god mat for sultne unge gutter.

Jeg kan ikke fortelle om alt vi gjorde, jeg må tenke på ettermælet til mine nå døde kamerater. Vi dro via Rauland tilbake til Kampen etter i alt fjorten dager i åpen bil. Det hadde ikke vært en eneste regndag og vi var alle tre enige om at det hadde vært en fin tur.

P.S Tore Hell Hansen døde like etter at dette ble skrevet på AHUS 81 år gammel