Bokseren Fredrik Johansen

Skrevet av S.M. Berg 18. juni 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen, Kampianere

Fredrik Johansen Bokseren Fredrik Johansen er født på Nesodden, men kom allerede som 16-åring til Kampen. Han bodde her frem til sin død i 1991, og må etterBoksere 50 år på Kampen regnes som Kampegutt. Fredrik Johansen hadde en lang og suksessrik karriere som bokser. Han var amatør så lenge han bokset, og var en av de store heltene fra Sportshallen på Kampen.. Da den profesjonelle verdensmesteren i fjærvekt Al Brown skulle møte Pete Sandstöel på Bislett i 1932, ble Fredrik Johansen plukket ut som sparringpartner for verdensmesteren. Det var hundrevis av tilskuere på treningene, og vitner som var tilstede kunne fortelle at det ikke var lett å se hvem av de to som var verdensmester.Fredrik var populær for sin usedvanlige friske og redelige boksing, og det påstås at det kunne gå år mellom hver gang han tok et skritt tilbake! I sin karriere hadde Johansen et utall landskamper, han var nordisk mester, og tok syv norske mesterskap. Imponerende da dette skjedde i en tid da det var like mange boksere som skiløpere i Norge, og det møtte opp 3000 tilskuere til en vanlig lørdagsstevne i Sportshallen på Kampen.