Holocaustofre hedres med minnemerke

Skrevet av Rolf E. Wulff 4. juni 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere, Nyheter

Alexander, Iris,  Arvid Claes Brinken 23En jødisk familie som bodde i Brinken 23 på Kampen endte sitt liv i Auschwitz. Nå skal det legges ned minnesmerke – såkalteJan A Claes og søsteren May Britt J Brinken 23 2014 “snublesteiner” – på fortauet foran huset de bodde i.

Markeringen vil finne sted 11. juni klokken 10.30. Det er Kampen Historielag som har jobbet for at snublesteinene skal komme på plass, og har i den sammenheng samarbeidet med Det mosaiske trossamfunn i Oslo. De tre som vil bli hedret med snublesteiner er frisørmester Alexander Claes, datteren Ida Iris og sønnen Arvid. Søskenparet May Britt Johannessen og Jan Arvid Claes vil være til stede under markeringen. Alexander var deres onkel og Ida Iris og Arvid deres kusine og fetter:Deres far Jakob Claes (Alexanders bror) overtok huset i Brinken 23 etter krigen. May Britt og Jan Arvid vokste således opp der. Jakob og broren Harald Claes klarte å komme seg over til Sverige hvor de meldte seg til tjeneste i polititroppene, og de kom tilbake til Norge i mai 1945. Haralds kone og tre barn klarte også å flykte over til Sverige og kom tilbake til Norge etter frigjøringen. Jakob var på dette tidspunktet ugift. En fjerde bror, kelner Daniel Claes og hans familie slapp heller ikke unna. Han og kona Bertha, samt sønnen Jan ble også deportert med “Donau”. Ved ankomsten til Auschwitz den 1. desember 1942 ble Bertha og Jan ført direkte inn i gasskammeret. Daniel ble sendt inn i leiren som slavearbeider. Han døde 24. februar 1943.
Alexander døde i mars 1943 som slavearbeider, men Ida Iris og Arvid ble ført umiddelbart i gasskammeret etter ankomst. Ida Iris ble hentet fra Ullevål sykehus hvor hun lå med høy feber og kjørt på båre ned til kaia, selv om leger og sykepleiere prøvde å forhindre det. Familien Claes ble hardt rammet under krigen. Også de fire brødrenes foreldre, Sofie og Rubin Claes endte sine liv i gasskammeret i Auschwitz. De var begge født i Litauen hvor de giftet seg i 1899. De kom til Norge i 1913 og etablerte seg som torghandlere i Oslo. De bodde i Heimdalsgata. Alexanders kone, Anna, døde i 1941. Det var året før de fleste i familien Claes ble sendt til Auschwitz.

Jan Arvid Claes og May Britt Johannessen i Brinken 23  2014Jan Arvid ble døpt Svein. Men senere ble han oppkalt etter sine to fettere Jan og Arvid som endte sine liv i Auschwitz. For øvrigStolpesteiner er Rudy Claes, kjent som Eva Rosenkrantz i “Hotel Cesær”, oldebarn av Sofie og Rubin Claes og dermed Haralds barnebarn. May Britt og Jan Arvid synes det er flott at Alexander, Ida Iris og Arvid blir minnet med snublesteiner utenfor huset i Brinken hvor de selv vokste opp.
– Det er viktig og flott at det som skjedde med dem aldri glemmes. Vi er veldig takknemlige for at de blir hedret på denne måten. Litt synd at det ikke har skjedd tidligere slik at flere familiemedlemmer hadde fått oppleve dette. De ville som oss satt enorm pris på det, sier May Britt.

Jan Arvid Claes og søsteren May Britt Johannessen vokste opp i Brinken 23 på Kampen hvor deres onkel Alexander Claes, kusinen Ida Iris og fetteren Arvid bodde. Nå skal deres tre familiemedlemmer som døde i gasskammeret i Auschwitz hedres med snublesten som skal plasseres i fortauet foran huset i Brinken.

Alexander Claes og barna Ida Iris og Arvid ble deportert med skipet “Donau” i november 1942. De endte alle tre sine liv i konsentrasjonsleiren Auschwitz. Alexanders kone, Anna, døde i 1941. Na vil de bli hedret med snublestener foran huset i Brinken 23 på Kampen hvor de bodde.

Harald og Jacob Claes klarte å flykte til Sverige. Jacob flyttet inn i Brinken 23 etter krigen, giftet seg og fikk barna May Britt Johannessen og Jan Arvid Claes.

Stolpersteine (tysk uttrykk for “snublesteiner”) er et prosjekt av den tyske kunstneren Gunter Demnig. Stolpersteine er minnesmerker over personer som ble arrestert og deportert av nazistene under det tredje rike. Det unike ved prosjektet er at minnesmerkene plasseres i bakken like ved den boligen hvor ofrene bodde. Stolpersteine er kubiske steiner på omtrent 10x10x10 cm, med messing på toppflaten. De har inskripsjonen “Hier wohnte” (her bodde), navn og fødselsdag, dato og sted for deportasjon og dødsfall. Steinene legges ned i bakken som brostein, med overflaten i flukt med bakken. Det er skoler, slektninger og ulike organisasjoner som bistår med å samle informasjon. Finansieringen skjer ved hjelp av frivillige donasjoner.

Demnig fikk ideen til Stolpersteine i 1993 og i 1994 ble den første steinen lagt ned i Köln. Siden den gang har det blitt satt ned over flere titalls tusen steiner og det er prosjekter på mer enn 300 steder i Tyskland. I hver av byene Hamburg, Köln og Berlin er det plassert over 1000 steiner. Senere har prosjektet også blitt gjennomført i Østerrike, Ungarn, Ukraina, Tsjekkia, Polen, Italia, Belgia, Nederland og Norge.

I desember 2012 hadde 81 jøder som ble deportert fra Norge og mistet livet i Tyskland blitt minnet med stolpersteine. Nå skal det legges ned tre i fortauet foran huset i Brinken 23 hvor Alexander, Ida Iris og Arvid Claes bodde. Det skjer 11. juni klokken 10.30