Gata som lekeplass

Skrevet av Turid Andersen 22. september 2008. Publisert i Historiske Kampen

Norderhovgata (1966)På dette fine bilde ser vi nedover Norderhovgata en vinterdag i 1966. Fotograf er John Daling. Vi ser den gamle husrekka fra nr.26 og nedover. Fotografen står på hjørnet av Nittedalsgata og Norderhovgata. Bildet passer fint til historiene til Turid Andersen, hun bodde i 34B:

” Det var mange barn i samme gård og gate. I nr.34 var vi ca. 20 barn. Vi lekte jenter og gutter i sammen, vi lekte: gjemsel, paradishopp, ballspill,tauhopp m.m. Vi hadde mye moro. Vi hadde ikke noe særlig leker hjemme, leker lagde vi oss selv: spill med fyrstikker og småsten da vi spilte tripp, trapp, tresko, vi spilte også kort, Svarteper og Vriåtter.

Jentene laget papirdukker med klær og vi hadde glansbilder som vi byttet med hverandre.

Vi slo ofte ball i gaten, jenter og gutter sammen, det var populært også for dem som sto og så på. Biler? Nei, det var vi ikke redd for, det var sjelden det kom biler, det kunne være en vare- eller lastebil, svært sjelden privatbiler.

Norderhovgata (1968)Vi akte også med kjelker, det var mye sne og kaldt i krigsårene, vi brukte også sparkstøtting. Vi akte ned bakken i Norderhovgata, videre ned bakkene til Brinken- det gikk fort og langt ned der, vi gikk så opp de store lange trappene mot parken og så nedover de samme bakkene på nytt. Det var artig for vi var mange med på dette.

Vi hadde også Kampen park å være i. Den gang var det ” husker” i parkene. karusell, dompehuske, slenghuske og tråhuske. I tillegg hadde vi den store fine paviliongen, den stod rett ved utsikten mot Oslo på den nederste lekeplassen. Den ble revet og ble dypt savnet.

Jeg vet ikke om Historielaget er kjent med at: Gamleparken er den som ligger ved utsikten, den øvre parken er Nyeparken. Likeledes er høyden over grotta Lillehøyden og Storehøyden er oppe ved den mannlige skulpturen. Disse navnene har vært brukt så lenge jeg har bodd på Kampen.

Turid Andersen

Tagger:,