Vandringen i maikvelden

Skrevet av Lasse Solberg 20. mai 2014. Publisert i Ikke-kategorisert

Vandring 2014For andre året på rad arrangerte historielaget vandring på Kampen. Været var  det beste og folk strømmet til Vandring 2014vannbassenget i Kampen park. Tellekorpset mente at ca 80 mennesker var tilstede da Arne Kristiansen åpnet vandringen med historien om Kampen park. Stedet på høyden over byen skal visstnok ha vært ett av stedene som ble vurdert da Oslo skulle bygge et slott, fortalte Kristiansen.( Mange mener det er misforståelse da stedet Bellevue ved Homansbyen ble forvekslet med Bellevue ved Tøyenbadet) Slottet kom ikke hit og det er vi vel glade for nå. Men morsomt er det at huset i Norderhovgate 38 blir kalt Slottet der det troner på høyden over byen.

Neste stopp var Normannsparken mellom blokkene i Kampen byggeselskap. Her stod den berømte Kampen Sportshall frem til 1939. Det er mange historier om møter og boksekamper fra 20- 30-tallet. En av de mest berømte er boksekampen mot Sverige. Bokseren fra Kampen, Haakon Lind fortalte dette til Per Jorsett i 1954:

” Haakon fortalte om en match mot svenskene i Sportshallen på Kampen som står som et av de viktigste skandaleoppgjør i norsk idrettshistorie. Dato: 29. januar 1928. I den siste kampen ble de norske bokserne fullstendig bortdømt.

Publikum stormet ringen, øl- og vinflasker haglet i luften. Benkerader ble brukket og brukt som slagvåpen. Noen forsøkte å stanse den brølende og hysteriske massen. Ekstra mannskaper fra politiet kom, og først langt på natt ble det stille i den ramponerte Sportshallen. Skandale av rang.

Lettvekteren Haakon Lind var eneste nordmann som vant den kvelden i lettvekt. Han slo knockout på svensken i første runde”.

Siste stopp var Barnebondegården ved Kampen skole. Her lå Kampen Folkebad frem til 1946. Badet ble kalt “Ishuset” fordi det aldri ble varmere enn 10 grader i vannet. Veldig morsomt var det at to av deltagerne på vandringen hadde badet der og de bekreftet at det var veldig kaldt vann.

Og så var alle enige om at det hadde vært en hyggelig tur og ser frem til neste vandringVandring 2014