Tyve år med bønder i byen

Skrevet av Lasse Solberg 28. april 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere

Heidi K. T 2014Heidi Katrine Tønnesen, daglig leder for Barnebondegården (KØBB), smilte om kapp med sola da gården feiret sine 20 år søndag. At folk fra Kampen ogKØBB Feiring 2014 store deler av Oslo setter pris på bondegården syns hun er svært hyggelig. Flere hundre gikk inn portene til «gården midt i byen». Alt fra babyer i barnevogn til godt voksne koste seg i sola mens de tittet på alle dyrene.

Dagen begynte med opptog i gatene på Kampen med dyr og mennesker i en herlig blanding. I spissen for toget gikk Kampen skole musikkorps. Bondegården ligger på en tomt som tidligere tilhørte Kampen skole. Innenfor portene var det boder med salg av grillmat, vafler kaffe og brus.

Købb 20 årDet var oppvisning i riding og vi fikk se hvordan man klipper en sau. Et show avsluttet det hele på denne vakre KØBB i gatenesøndagen i april.

Heidi Katrine er en av to faste ansatte på gården. Hun forteller at de har opp mot 20 frivillige, voksne og barn, som hjelper til om kveldene. Heidi er Kampenjente fra Hagegata og har arbeidet på gården siden starten i 1994.

Det var Ellen Lühr som startet det hele i 1994.Med to års planlegging ble bondegården godkjent som et miljøtiltak. Landbruksdepartementet ga ingen støtte, men det gjorde Miljødep, og bondegården ble drevet med statlige midler i tre år. Etter det overtok Oslo Kommune og har drevet den siden. To ganger har gården vært truet av nedleggelse, i 2002 og 2010. Nå håper vi alle at gården får fortsette å glede store og små i mange år fremover.

KØBB Stallen 2014