En gård midt i byen

Skrevet av Gro Aschim 10. april 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

BarnebondegårdenKampen Økologiske Barnebondegård (KØBB) ble åpnet i 1994. Barnebondegården ligger i den tidligere skolehagen til Kampen bondegårdKampen skole tett inntil jernbanen.Gården er delvis bygd på dugnad av folk i nærmiljøet med støtte fra Oslo Kommune,Miljøbyen Gamle Oslo, og sysselsettingsmidler.Alle som har vokst opp på Kampen det siste tiåret har et forhold til gården. Barnebondegården har ca. 20 000 besøk i året og i løpet av uken går det ikke en dag uten at en eller flere grupper fra byens barnehager eller skoler kommer for å hilse på dyrene eller lære om dyrking av grønnsaker eller urter.I helgene er det ikke uvanlig at 100-200 barn og voksne kommer innom. Bondegården har høns, gjess, kaniner, geit, sauer, griser, katter, esel og hest.Mange har fått sine første møte med dyr her på barnebondegården. KØBB var den første barnebondegård i Norge og er fortsatt unik.Bondegården har to ansatte og i tillegg bidrar rundt 25 voksne til å holde driften i gang i helgene og på kveldstid.Et titalls barn fra lokalmiljøet er innom og hjelper til med å stelle dyrene. Blant de ivrigste er Maria Sivertsen og Lea Live Andersson Stokke. De to jentene, som går i 7.klasse på Kampen skole, er på gården nesten hver dag._ Fordi det er så gøy med dyrene, forklarer de. De har fått ansvar for hver sin kanin.- Kaninen min er best til å hoppe. Påstår Maria. Likevel er det nok hesten Blakken som står høyest i kurs. Han er jentene med og steller nesten hver dag. KØBBs hestegruppe møtes hver søndag, og jentene lærer både hestestell,ridning og kjøring med vogn.

Nærmere 250 år etter at soldater med behov for øvingsplass fortrengte flere hundre års gårdsdrift på Kampen, er det barna som har gjenerobret en liten del av området til dyrking av grønnsaker og stell av husdyr.

Gro Aschim