Kampen Framlag på Jordal

Skrevet av Tor Are Johansen 28. mars 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Framfylkingen 1960 Fot.Arb ark  Kampen FramlagFramlagene i Oslo hadde tradisjonelt markert 1. mai med store arrangementer på Dælenenga. Fra 1953 ble imidlertid arrangementene lagt til Jordal Amfi, som var blitt bygd til OL i 1952. Barna i Framfylkingen gikk i tog fra Youngstorget til Jordal, og det første året var arrangementet overfylt. Mer enn 10 000 mennesker var møtt fram for å høre Alf Prøysen synge og for å se en forestilling av Cirkus Arnardo. Barnetogene fra Youngstorget til Jordal kom etter hvert til å få karakter av morsomme opptog hvor framlagene konkurrerte om å ha de mest fantasifulle utkledningene og de morsomste plakatene. På Jordal Amfi var ulike sirkusnummer faste innslag. Dessuten var Kampen Janitsjar ofte med både i toget og som en del av underholdningen. Arrangørene forsøkte imidlertid også å trekke til seg kjente artister som kunne fungere som trekkplaster. I 1959 var ”Lille Grethe” Kausland en av stjernene, og noen år senere var også Kirsti Sparboe en av attraksjonene.

Utover i 1960-årene fikk Oslo Framkrets problemer med oppslutningen om 1. mai-arrangementene på Jordal. Noen mente at underholdningen var rettet for mye inn mot tenåringene, og at programmet ikke lenger passet som familieunderholdning. Andre ønsket å tilfredsstille de ”popinteresserte”, og mente at dette var veien å gå for å sikre oppslutningen.

Jordal Amfi Blant de mest kjente gruppene som i 1960-årene ble engasjert for å trekke ungdom til Jordal var The Pussycats og The Vanguards. Kanskje ble honorarene for store? Mot slutten av 1960-årene gikk i hvert fall arrangementene med store underskudd flere år på rad. Selv med over 3000 solgte billetter da The Vanguards spilte i 1968, gikk arrangementet med underskudd. Av økonomiske årsaker valgte derfor Oslo Framkrets fra 1969 å gå bort fra tradisjonen med store 1. mai-arrangementer på Jordal Amfi.