Trobe møbeltapetsering i Kampengata

Skrevet av Sissa Lindqvist 21. mars 2014. Publisert i Ikke-kategorisert

Trobe Møbel I 1884 står skreddersønnen Carl Enger som eier av huset i Kampengata 14. Han leier ut til en 4-5 andre familier og Kampen gata 14 enkeltpersoner. Den første branntakst er fra 1875, og eier av huset er maler Simen Syversen.

Det sies at i 20-30 åra var et peanøttbrenneri her og at det ble laget knekk i kremmerhus. Fra peddigfabrikk ble det skaffet kapp som ble stukket ned i kremmerhusene; og slik ble den første «kjærlighet på pinne» laget.Opphavsmannen tok patent på ideen. Han solgte patenten til en dropsfabrikant og fikk penger slik at han finansierte familiens emigrasjon til USA. Nils Trobe kjøpte Kampengata 14 i 1938 og etablerte møbeltapetseringsverksted her i 1947. Firmaet hadde blant annet vedlikehold av møblene i Rådhuset i 20 år.

Innkjøpe rokkokostoler fra Italia ble stoppet og trukket med stramei. Å brodere stramei ble en kjærkommen inntekt for mange kvinner på Kampen. Gyllenlærstoler var, og er, en spesialitet. Garvet kalveskinn preges med vakre ornamenter, belegges med bladgull og males for hånd.

Sønnen Levi Trobe drev verkstedet sammen med sin far, og alene, i 38 år. Nå er det 3. generasjon, Fred Trobe som holder til her (2001)

Fra Kampenkalenderen 2001