Kirketrappa 1954

Skrevet av Historielaget 17. september 2008. Publisert i Historiske Kampen

Ungene i gata på kirketrappa (1954)Her er et brev fra Evelyn Johnsen:
“Her sitter vi,et knippe av ungene i gata,på kirketrappa. Bildet er tatt i 1954 av min tante, Alfhild Pedersen. Foran til venstre sitter Heidi og søsteren Solveig bak henne.Ved siden av Solveig sitter tvillingene Vera (m/hvit sløyfe i håret)og Lillian. Disse fire bodde i Ullensakergata 7. Bakerst sitter Britt. Foran henne,sitter min søster Vicky. Foran Vicky sitter Jan. Og så meg i selekjole ved siden av Odd,broren til Jan.Britt,Jan og Odd bodde i Norderhovsgata 3

Det var veldig mange unger som vokse opp i “Gata vår” på 50-tallet. Vi hadde alltid mye å finne på. Vi kasta ball,hoppa tau og paradis. Og vi hadde mange sangleker. Gata var vår lekeplass. Om vinteren lagde vi snøhytter inne i gården. Søsteren min Vicky og jeg vokste opp i Norderhovsgata 1, den egentlige “Familiekroken”. “Familiekroken”, som nå i senere tid omfatter både Norderhovsgata 1-5 (og Nannestadgata 5).

Fra gammelt av, var det et gjerde mellom Norderhovsgata 1 og 3. Det var det også mellom nr.3 og nr.5.Gjerdet gikk omtrent helt ut til fortauet,der var det en port inn til hver enkelt gård. I “Kroken”,Norderhovsgata nr.1, i forgården og bakgården, bodde det mange som var i familie. Og familiene i nr.1 hadde slektninger både i nr.3 og nr.5 og i Ullensakergata. Jeg husker at det var et veldig godt samhold. Og familiene satt ofte på trappa i bakgården i nr.1 og drakk kaffe. Det hendte også at noen tok med seg gitaren og spilte. Også hadde vi “Sving deg”.Han kom rundt i gårdene og sang, til stor glede for både store og små. Vi kasta ut småpenger til ham,pakket inn i matpapir. Og han bukket og svingte med skyggelua som takk.

Mine oldeforeldre flyttet inn i bakgården i Norderhovsgata 1 da denne var ny på 1870-tallet. Her har familien min bodd fram til 1994. Selv bodde jeg i nr.1 til 1972. Da hadde vi fått 2 leiligheter som var slått sammen. Da pappa Harry Kristiansen skulle gifte seg, gikk han ikke så langt for å finne en kone. Mamma Ester vokste opp i Norderhovsgata 3. Og som nygifte flyttet de inn i nr.1.

Vi ungene i gata hadde en fin og trygg oppvekst som vi ser tilbake på med glede.

Evelyn (Kristiansen) Johnsen

Tagger:, , ,