Arioso, Oslo Symfoniorkester

Skrevet av Gro Aschim 13. mars 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen, Kampianere

AriosoOrkesteret Arioso ble stiftet i 1927 av fire spilleglade ungdommer fra Kampen, Erling Nordlie,Nils og Torvald Kinnerød og Godvar Hagan.De rekrutterte flere kampegutter og fikk på plass et orkester med fioliner,klarinett,fløyte og piano. Gjennomsnittsalderen var 17 år.Den 12 gamle Arvid Fladmoe var en av de første som ble rekruttert. Fladmoe var dirigent i Arioso, men ble enda mere kjent som konsertmester ved Nationaltheatret og kapellmester ved Den Norske Opera. En annen profilert medlem av orkesteret på den tiden var den senere kjente komponisten Knut Nystedt, som også var dirigent i orkesteret i mange år.Til å begynne var orkesteret tilknyttet Kampen KFUM og hadde øvinger i Menighetshuset hver lørdag.Kampen menighetsus var orkesterets faste tilholdsted de første 25 årene. Det var også her  de hadde sitt første spilleoppdrag i 1928.Underholdningen samlet fullt hus, takket være store fargerike plakater satt opp på hele Kampen. Underholdningen besto i begynnelsen av lettere underholdningsmusikk og lettere klassisk musikk «av en slik vanskelighetsgrad at medlemmene maktet det med sine relativt sparsomme ferdigheter», ifølge beretningen i Ariosos 50-års- jubileumshefte.

Det varte ikke lenge før orkesteret ble kjent i andre menigheter i byen og snart strømmet forspørslene om spillejobber inn.For spilleoppdrag tok orkesteret et honorar på kr.10,- og med tre opptreden på en lørdag, holdt faktisk disse pengene liv i orkesteret frem til slutten av 2. verdenskrig.

I de ellers harde trettiåra og ikke minst under krigen da profesjonelle musikere streiket, hadde amatørorkesteret stor aktivitet. I denne perioden ble det avholdt en rekke konserter med sangkor, ofte med koret Cantica fra Kampen eller Immanuelkirkens kor. I tillegg hadde orkesteret eget fotball- og skøytelag.

Etter krigen var Arioso omtrent det eneste som var igjen av Kampen KFUM. Orkester søkte i 1952 om å bli opptatt i Kampen menighet, men uenighet om valg av repertoar gjorde at dette ikke ble noe av. Orkesteret henvendte seg da til KFUM i Møllergata og ble tatt imot med åpne armer.I 1982 sluttet orkesteret å være en underavdeling av Oslo KFUM og i 1980 byttet de navn til Oslo amatørsymfoniorkester, og er idag kjent som Oslo Symfoniorkester.