Damene bak disken

Skrevet av Siri Bryn 20. februar 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Gunnar RuudSolfrid Nordahl og Marit Melby har arbeidet i kjøttforretningen Gunnar Ruud i 20 og 23 år.Dette er allerede historie, men bildet av damene er som brent fast på netthinnen: Gunnar Ruud 2014Alltid smilende og hjelpsomme i sine grønne forklær, med en service man skal lete lenge etter.Også den smittende gode tonen som hersket blant de 5 ansatte i butikken. De kjente etter hvert kundene sin så godt at det kunne bli ekstraservice såsant det ikke var kø.

Tidligere var det vanlig at det var kø da butikken åpnet, særlig fredag og lørdag. Da bommen stengte Hedmarksgaten, var det merkbart at endel kunder forsvant. Da de store butikkjedene  etablerte seg på Kampen, var det også en grunn til at omsetningen minket. Det hjemmelagede, gode pålegget var fremdeles en ettertraktet vare, men det er for lite for å få en butikk til å gå rundt.Vel, hadde det vært jul året rundt, kunne det kanskje være håp.

En kunde lurte på hvordan det ble med jula nå som hoffleverandøren var stengt. Hun fikk som svar at hun kunne bestille og hente varene på fredag.- Nei, det er ikke det samme. Jeg vil stå i lang kø, jeg vil kjenne lukten og nyte atmosfæren. Da er det jul for meg!

Og vi kan si oss enig,akkurat køen hos Ruud var ikke så verst å stå i. Kanskje vi savner den også!