Vårprogram 2014

Skrevet av Styret 30. januar 2014. Publisert i Møter, Nyheter

Velkommen til Kampen historielags arrangementer i Kampen Bydelshus våren 2014.

ONSDAG 26. FEBRUAR 2014 KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

”Hvem tror du at du er?”: Hvordan komme i gang med slektsforskning?
ved Carl Birger van der Hagen

Her kommer sjansen til å lære mer om kilder på nett! Carl Birger van der Hagen, leder av DIS-Oslo/Akershus, vil fortelle og demonstrere. Han tar utgangspunkt i et eksempel fra Kampen: ”Min barndoms idol var en Kampegutt fra Norderhovgata 36. Hvordan finne ut mer om hans familie?” Det kan også bli tid til et forslag fra salen. Kanskje fra deg? DIS-Norge, Slekt og Data er landets største organisasjon for slektsforskere, et forum for bruk av data og Internett i slekts- og personalhistorie. DIS-Oslo/Akershus er ett av 20 distriktslag og er langt det største med sine mer enn 2500 medlemmer.

TORSDAG 27. MARS 2014 KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Kampen-filmkveld: ”Skraphandlerne” og klipp fra ”Olsenbanden”

Denne marskvelden skal vi hygge oss med gamle filmminner. Vi viser hele komedien Skraphandlerne av Bo Hermansson fra 1975. Leif Juster og Tom Tellefsen spiller hovedrollene som far og sønn Albert og Herbert Hansen. Skraphandelen er lagt til Normannsgata 48 på Kampen. ”Publikum får godhet for de ekte menneskene, rare og originale, men åpne og følsomme…” skrev Aftenposten da filmen kom. Som ekstra bonus blir det gjensyn med klipp fra Olsenbanden-filmer fra 1969 og noen år framover.

TORSDAG 24. APRIL 2014 KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET

ÅRSMØTE, utdeling av Byggeskikkpris 2013 og:

Reisefører for Norge 1315: Hvilke råd får vi for en tur til dette annerledeslandet i nord – og til den nye hovedstaden Oslo?
ved Karl Gervin

Vi er i 1315: Norge er et stort kongedømme under kong Håkon 5. Han gjorde i fjor Oslo til landets hovedstad. Vi får råd om innkvartering, mat og drikke, penger, språk, skikk og bruk, lov og orden, reisemedisin, innkjøp, merkedager, fornøyelser og mye mer. Foredraget bygger på Gervins bok Reisefører for Norge det Herrens år 1315 (2011) Klassekampen skrev om boka: ”… en uhøytidelig, morsom og original måte å presentere fortidens verden på.” Karl Gervin har vært prest i Oslo Domkirke i 20 år, er idéhistoriker, skribent, foredragsholder og omviser. Velkommen tilbake til 1315!

VÅRBONUS:

ONSDAG 14. MAI KL 19.00. MØTESTED: VANNBASSENGET I PARKEN

Vandring på Øvre Kampen
ved Arne Kristiansen

Vi vandrer i maikvelden fra vannbassenget i Kampen park ned langs Gjøvikbanen, gjennom Kampens Byggeselskap og der Sportshallen sto, til Barnebondegården og stedet der ”Ishuset” lå.

Vil du ha informasjon pr. e-post, send beskjed til: post@kampenhistorielag.no

Hvis du mot formodning skulle ha glemt kontingenten – herved påminning!