Kampens KFUK speidere

Skrevet av Torunn(Klausen) Syversen 29. januar 2014. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Kampen KFUK speidereInger Lagset 2012Høyt over Oslos gater og slott, der ligger Kampen så fritt og så flott, der har vår speidervugge stått…..

Slik begynner sangen til Oslo 26. KFUK speidere. Speiderne holdt til i Menighetshuset på kampen. Bildet er tatt i 1955 eller 1956, sikkert like etter at vi begynte i meisene, for det er svært få som har drakter, bare skjerf. Vi hadde mye moro, lekte, lærte og var på turer i skog og mark. Vi hadde speiderhytte i Svartskog, men dro også på teltturer og krets- og landsleire.

En av de tingene jeg husker best fra speidertida på Kampen var julekveldene. Da møttes vi på formiddagen og laget til pappesker med mat, frukt og kaker, og kanskje litt julepynt. Så gikk vi på besøk til slike som ikke hadde det så godt. Der sang vi julesanger. Matkassene ble svært godt mottatt. For noen var det den eneste maten de fikk til jula. Det var ganske rart å gå fra slike fattige kår, som slett ikke var uvanlig på Kampen, og hjem til masse deilig mat og fine julegaver.

Lederen vår er Inger Lagset. Jeg husker ikke navnene til alle, men noen gikk i klassen min på Kampen skole. Flere av dem som jeg ble kjent med i speideren har blitt venner for livet, og svært ofte når vi møtes synger vi de gamle speidersangene. Som vi kan utenat. Selvfølgelig…

Torunn(Klausen) Syversen  (Første rad til høyre).