Bak kirken på 30-tallet

Skrevet av Anne Stordal 29. august 2008. Publisert i Historiske Kampen

Eva Iversen og Eilert Stensby ca 1920Jeg tror dette bildet er tatt på baksiden av Kampen kirke en gang på 30-tallet. Mener den store murgården vi ser i bakgrunnen er i Kampensgate.

Barna, Eva og Eilert, er nok på besøk hos besteforeldrene, Emma og Anthon Iversen, som bodde i Hølandsgaten, omtrent der Jordal Amfi ligger..De vi ser er Eva Iversen og Eilert Stensby, kusine og fetter. Eilert var sønn av Sigrid og Olav Stensby, som bodde i Hølandsgate. Sigrid er datter av Kristian og Emma Iversen. Emma var søster til min oldemor. Faren, Edvin Iversen, var brannmann på Grønland brannstasjon og de var bosatt der.

Eva Tjäder Iversen skrev en artikkel i St. Halvard nr. 2/2007 om Grønland brannstasjon. Hun er nå bosatt i Karlstad i Sverige, Bjørn i Spania. Trærne, på baksiden av kirken, er ganske små på dette bildet.

HølandsgataHølandsgata før Jordal Amfi og OL 1952. Trikkestallene i bakgrunnen.

Annemor

Tagger:,