Kortevarebutikk i Bøgata

Skrevet av Kari Korbøl 23. januar 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Bøgata Gulldahl PostkortI Bøgata 19, til venstre på bildet, har det vært flere forskjellige butikker. Det hele startet med Signe Johansen Bøgata jan 2014som overtok gården etter sin far og startet kortevarebutikk, registrert som «småhandel»i 1906, og hun utvidet med melkesalg i 1907. Butikkene var var adskilt med egne dører fra den samme brede trappa. Bildet her er fra et postkort som Signe solgte i butikken sin, og kortet er sendt til forloveden hennes, Claus Guldahl. De giftet seg i 1908, men butikken beholdt hennes pikenavn. I 1936 ble de to butikkene delt, Signe fortsatte med melkebutikken, mens sønnen John Guldahl tok over den andre, flyttet den til andre enden av huset og begynte med isenkram og fargehandel. Han ble konkurrent til Knatterød i Normannsgata 43.Etter krigen sluttet Signe med melk og gikk over til å selge manufakturvarer. Midt på 50-tallet ble denne butikken overført til Signes butikkhjelp og medlem av familien, Signy Rambjørg, som holdt på til 70-tallet.

Berit Guldahl, som er sønnedatter til Signe, har gitt oss bildet og kommet med opplysningene.