Med gull i blikket

Skrevet av Lasse Solberg 21. januar 2014. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Karoline Næss 2013Det er blitt januar 2014 og vi i Norderhovgata 11-2001.historielaget håper at årets kalender henger på veggen og er i bruk. Det er fortsatt mulig å kjøpe den i Tøyen Bok eller Blomsterenga og den kan også skaffes ved henvendelse til post@kampenhistorielag.no. Hver måned legger vi ut en historie fra kalenderen og starter med “kalenderpiken” fra januar, Karoline Næss.Karoline EM 2012VM i håndball i Serbia var et mål for henne, men hun ble dessverre ikke tatt på laget. Men det kommer flere sjanser for Karoline fra Norderhovgata. Her er historien om håndballspilleren:

Karoline Næss er oppvokst i Norderhovgate 11. Det er bare et godt skudd med håndballen fra der en annen god håndballspiller vokste opp på 50-tallet, nemlig Jon Herwig Carlsen. Han ble Norgesmester  i 1961. Mens Jon spilte ute på asfalt og grus, fikk Karoline den nye Jordalhallen å boltre seg i. Vålerenga var klubben hennes i ungdommen og hun fikk syv landskamper for ulike ungdomslandslag.

Hun gikk på Kampen og Jordal skole og sier selv at hun “var en aktiv Karoline N St 2013unge, satt lite inne”. Hun drev ingen andre idretter enn håndball, men tok idrettsfaglig linje på Bjerke videregående skole.

Etter noen år i Vålerenga, gikk hun til Nordstrand og deretter til Stabæk, hvor hun spiller venstre back.Hun debuterte på landslaget våren 2011 og har når dette skrives 34 landskamper.

Høydepunktet hittil er EM i Serbia i 2012, der hun var på laget som tok sølv.

Nå har Karoline 12 økter i uka og sikter seg inn mot nye mesterskap for Norge.

Med så mye trening og kamper, blir det ikke så mye tid til studier. Mastergraden må taes på litt lengre tid en normalt.

Karoline har fått tilbud fra klubber i utlandet, men mener at nivået i Norge er vel så godt som ute i Europa. Dessuten teller det mye for henne å ha familie og venner rundt seg her hjemme.

Karoline Næss er 26 år og vi fra Kampen følger spent med når jentene med Norge på brystet igjen kjemper om gull.