Kampen skoles ishockeylag. Kretsmestere 1955

Skrevet av Trond Erik Sletmoe 29. oktober 2013. Publisert i Historiske Kampen

Kampen skole 1955 IshockeyLagoppstillingen på bildet:

Foran fra venstre: Ragnar Snellingen, Per Hverven, Per Gudmundsen, Trond Ekmo og Jordal Amfi 1958. Frank Lauritzen.

Bak fra venstre: Trond Sletmoe, John Rasmussen, Svein Arnesen, Jan Andresen, Trygve Ødegård og Lasse Johansen.

Dette var første gang det ble arrangert kretsmesterskap for folkeskoler.

Arbeiderbladet skrev: ” Finalen i folkeskoleserien i ishockey mellom Kampen og Bjølsen endte uavgjort 1-1 på Jordal  igår.

Det var rene landskampstemningen på amfi`n da kampen tok til.

Hundrevis av skolebarn var møtt frem for å heie på sine respektive lag, og Kampen musikkorps sørget for feiende marsjer.

Egentlig skulle Kampen ha vunnet i går. De spilte best, særlig i første omgang. Bjølsen  arbeidet seg imidlertid opp i de to siste omgangene, men hadde kke noen sikker plan over spillet. Kampen hadde særlig en stor spiller. Trond Ekmo. Hans målscoring var meget flott. Ellers var backen Per Hverven en meget god spiller. Han hadde et fint overblikk og var suveren i tacklingene. De andre på laget var nokså jevne.

Jan Jansen scoret for Bjølsen. Ellers var Stein Lea bestemann, med Tore Røed som en god løper”.

I den andre Kampen vant vi klart, kanskje noen husker resultatet. Selv tror jeg vi vant 6-1, men vil ikke garantere at jeg husker riktig her.

Draktene hadde vi fått låne av VIF.

Mht utsyr kontra dagens ungdom så besto mitt utstyr av bandyskøyter som jeg fikk tak i  ”ad omveier” fra skøyteutlåningen på Jordal, de enkleste leggeskinn som var å få tak i, en susp som jeg hadde funnet i garderoben på Amfi`n og som føltes som om den dekket alt fra navlen og ned til knærne og var derfor mer til bryderi enn beskyttelse På hendene hadde jeg et par arbeidshansker som jeg hadde fått av min bestefar som brukte de når han kjørte jern. Siden hanskene var altfor store så ”foret” jeg de opp med et par vanter som min mor lette etter resten av vinteren.

Men konkurranselysten og idrettsgleden var ”second to none”.