Hilmar Nysted

Skrevet av Sissa Lindqvist 21. oktober 2013. Publisert i Kampianere, Om Kampen

HILMAR.Hilmar er født på Ringebu i 1932. Han kom til Oslo midt på 60-tallet og bodde i 2-3 år på Hilmar Nordstrand. Der leide han en liten hybel hos en familie som hadde et lite jordbruk. I tillegg drev familien med utkjøring av koks og ved, og Hilmar hadde jobb med å kjøre dette ut til befolkningen på Nordstrand.

Han bodde noen få år på Grunerløkka, men der var hus-været så dårlig at han søkte Oslo kommune om et annet sted å bo. Slik kom han til Åkebergveien og har bodd her i 6 år. Han har jobbet på Fellesmeieriet og Isberg.For ca. 10 år siden, da han enda bodde på «løkka», begynte han å plukke opp rusk og rask som lå langs veikantene.

Hilmar er lett gjenkjennelig når han kommer med søppelplukkeren sin. Det er den fjerde han har kjøpt til nå. «De går så fort i stykker og de er veldig dyre, skjønner du» (Kr 450,- i utsalg). «Men jeg er så forarget på alt søppel som ligger rundt omkring. Oslo kommune gjør jo ingenting med det, og det gjør ingen andre heller».

Det er en hverdagshelt du ser som går og plukker opp søppel etter oss. Det er ikke mange igjen som Hilmar Nysted.

Fra Kampenkalenderen 2002