Holocaust i vårt nærområde

Skrevet av Terje Berner 7. oktober 2013. Publisert i Møter

Øivind S. Aasheim 30.9.13 Ca. 65 deltagere, som blant annet inkluderte etterkommere av overlevende fra den Hist lagets møte 30.9.13jødiske familien Claes; en jødisk familie fra Kampen, Brinken 23, som ble sterkt berørt av deportasjonen med Donau 26 november 1942.

Representanter fra Jødisk Museum i Calmeyer gata i Oslo, medlemmer av historielaget og andre interesserte.

Fullsatt sal i annen etasje på Kampen Bydelshus.

Ragnhild Hoel ønsket velkommen og introduserte utviklingen i aftenens program fra ide´ om ”Carl Fredriksens Transport” til ”Holocaust i vårt nærområde.”Jan Arvid Claes fra Brinken 23 .30.9.13Øyvind Syversen Aasheim, sønn av gartner Rolf Alexander Syversen, holdt et beveget Brinken 23-17  2011foredrag om Carl Fredriksens Transport, som fraktet mer enn 1.000 flyktninger fra Oslo fram til svenskegrensen høsten 1942.

Samlingssteder for transport av flyktninger; jøder og medlemmer av opprullede motstandsgrupper var bl.a. hans fars Syversens Gartneri i Sukkertoppveien/Hekkveien på oversiden av Carl Berners plass. Små lastebiler, gjerne fyrt med ”knott” fraktet inntil 20 personer pr. bil, overdekket med presenning på den farefulle ferd til sikkerhet i Sverige. Et annet oppsamlingssted var Stubberuds fødselsklinikk i Egedes gate 1, hvor pappavisitten var kl. 18.00. Ingen kontrollerte hvor mange som kom ut igjen etter visitten.

Siste transport gikk 13 jan. 1943, men da var virksomheten avslørt, og deltakerne i denne illegale virksomheten måtte flykte til Sverige. Syversen ble igjen på gartneriet og på Stortorget med sin blomsterhandel, men ble avslørt etter hvert og skutt på Trandum i 1944, da vår foredragsholder var 1 år.

Navnet; Carl Fredriksens Transport var sammensatt av Kong Haakons guttenavn:

Prins Carl og hans far; Kong Fredrik. ”Vi kjører for kongen”, var virksomhetens motto.

For mer informasjon se: Carl Fredriksens Transport – krigens største redningsbragd, av historikker Mats Tangestuen tilknyttet Jødisk Museum i Oslo.

”Dette er et fint sted” et kunstverk av Victor Lind som hedrer Carl Fredriksens Transport har offisiell overlevering i Hekkveien, Fredag 25 oktober kl. 12.30

Ragnhild Hoel 30.9.13 Ragnhild Hoel fortalte om skjebnen til den jødiske familien Claes fra Brinken 23 på Kampen. De ble deportert med Donau 26 nov. 1942 og ble drept i Auschwitz. Tre generasjoner ble utradert. Iris Claes, 12 år gammel som  gikk på Kampen skole, hadde giktfeber, lå på Ullevål sykehus, ble hentet og fraktet til Donau. Etterkommere av familien Claes holdt innlegg. Det samme gjorde representanter fra Jødisk Museum.

Jødisk Museum ligger i Calmeyers gate 15b, og er verd et besøk.