Sørumgata 1-3

Skrevet av Lasse Solberg 23. september 2013. Publisert i Historiske Kampen

Sørumgate 1Sørumsgate 1-3 (2012)Her er det i våre dager idyll- for 100 år siden overbefolkning og trangboddhet. Huset ble bygd rett før murtvangen kom i 1878. Som vanlig fantes det en romslig leilighet for eieren I 1. etasje- på hele 4 rom og kjøkken. I annen etasje var det fire 2- roms, i tredje fire 1- roms, alle med eget kjøkken.

I 1883 levde 44 mennesker i huset, og de var håndverkere eller arbeidere. På en 1-roms bodde dengang smeden Jens med kone og fire barn, pluss hushjelpen Josefine og en losjerende(!). I 1899 hadde huset hele 48 beboere, de mest trangbodde var typografen Johan med kone og seks barn pluss svigerfaren på en 1- roms. Flest barn hadde arbeideren Christian og kona Karoline: Barna var født i 1881, 82, 84, 86, 90, 91, 95, 97 og 99. Men denne familien bodde i den romslige leiligheten i 1. etasje.

Omtrent 100 år senere, i 1991, vant beboerne i Sørumgata en konkurranse om Oslos fineste og trivligste uterom, og vi siterer fra juryens begrunnelse : “En overdådig og frodig felles bakgård…..Dette uterommet har nesten et sydlandsk preg; vakkert som et bilde. En overveldende rikdom av blomster vitner om beboernes kjærlige omtanke for sitt lille uteområde….”

Tagger: