Høstprogram 2013

Skrevet av Historielaget 11. september 2013. Publisert i Fra styret, Møter

Trygve Panhoff forteller om Hovedøya på Bistroen (2013)Brann på Bistroen (2012)MANDAG 30. SEPTEMBER 2013 KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Holocaust i vårt nærområde:
Carl Fredriksens Transport og skjebnen til en jødisk familie på Kampen
ved Øivind Aasheim m.fl.

Høsten 1942 oppsto en prekær situasjon: Arrestasjonene av norske jøder skjedde samtidig med opprulling av flere motstandsgrupper, og kapasiteten til flyktningtransporten over svenskegrensen ble sprengt. Opprettelsen av nye eksportgrupper med nye ruter ble redningen. Den viktigste av disse var ”Carl Fredriksens Transport”, med oppsamling i Rolf A. Syversens gartneri nær Carl Berners plass. Fra slutten av november -42 til tidlig i februar -43 fraktet gruppen omkring 1000 jøder og motstandsfolk over grensen. Flere av de involverte ble skutt og andre ble merket for livet. Syversens sønn, Øyvind Aasheim, forteller den dramatiske historien. Samtidig vil vi fortelle om en jødisk familie som bodde i Brinken på Kampen og som ikke unnslapp deportasjonen med M/S Donau 26. november -42.

TORSDAG 31. OKTOBER 2013 KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Kampen mot brann!  Brannhistorie og brannforebygging i dag
ved Beatrice Eriksson og Dagfinn Kalheim m.fl.

Brannforebygging er et dagsaktuelt tema på Kampen, med sin gamle trehusbebyggelse og gamle leiegårder. Samtidig er det også et historisk tema: Murtvangen som fulgte Kampens innlemmelse i Christiania i 1887 var begrunnet i brannfaren. Året etter skapte en stor brann åpning for tomt til bygging av Kampen kirke. Siden har Kampen opplevd flere dramatiske branner, sist i bydelshuset i 2012. Brannmuseet i Oslo forteller om brannhistorie med vekt på Kampen. Beatrice Eriksson fra Brann- og redningsetaten forteller om kommunens planer og beredskap. Hun og kampianer Dagfinn Kalheim fra Brannvernforeningen gir gode råd om brannforebygging og om hva du selv kan gjøre.
Dette møtet er et samarbeid mellom Kampen vel og Kampen historielag.

NOVEMBER/DESEMBER 2013 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET

I fjor på denne tida hadde vi en kveld med østkantviser på programmet. Historielaget arbeider for å få til en musikalsk/kulturell kveld med lokalhistorisk tilsnitt, og kommer nærmere tilbake til tid og innhold for dette.