Ryen-Bua

Skrevet av Lone Klem 2. september 2013. Publisert i Historiske Kampen

Ryen-Bua i Normannsgata (2000)RYENBUA NEDERST I NORMANNSGATA er Kampens yderste forpost mod  syd; men samtidig er den et vigtigt  centrum og en nyttig informasjons central  for alle som  ferdes i gaden og omkring Jordal. Eva Ryen har haft boden siden 1962, og før den tid var der også pølsebod. «Den har alltid vert her», siger Eva,  eg snakka med en gammel dame, som hadde stått her og solgt fiskepølser. Det må ha vert under krigen, da. Hjørnet her har alle dager vert samlingssted for Vålerenga ishockeylag. 3 generasjoner av dem har jeg foret med pølser og snakka med når de fant seg damer og hadde kjærlighetssorg – helt fra Bruno Larsen og alle de der tidlig på sekstitallet. 38 år, det er mer enn halve livet mitt, og det er bra. Jeg bor jo alene her like ved siden av. Gutta har flytta ut av hjemmet».

«Kan du leve av boden»?

«Ja, det er bra levebrød, men jeg må være her mest mulig selv. Tre uker tar jeg høstferie og da sitter Ingeborg her. Jeg kom nettopp hjem  fra Singapore, Bangkok og Australia. Jeg over var da de tente ilden til  handikapolympiaden. Det var et stort øyeblikk» .

Tagger: