Østkanten Folkets Hus

Skrevet av Tor Are Johansen 27. august 2013. Publisert i Historiske Kampen

Østkanten Folkets HusØstkanten Folkets Hus bygges i Åkebergveien (1937)I 1936 vedtok Østre Samvirkende Arbeiderforeninger å bygge Østkanten Folkets Hus i Åkebergveien 56-58. Området Kampen, Vålerenga, Tøyen og Gamlebyen hadde et stort antall lag og foreninger med tilknytning til arbeiderbevegelsen. Disse skulle nå bli andelseiere og få både kontorplasser og møtelokaler i eget hus.

Østkanten Folket Hus ble bygd i funkisstil og sto ferdig i 1938. Arkitektene var Ernst Motzfeldt, Leif Wiersholm og Knut Knutsen. I ettertid er det nok Jarlen kino de fleste forbinder med bygningen. Oslo kommune leide kinolokalet i 1. etasje for å drive det som såkalt “repriseteater”. Jarlen kino åpnet den 11. januar 1938 og ble nedlagt i 1988 – etter 50 års drift.

I 2. etasje lå Folkets Hus store sal og en kafé, mens 3. etasje inneholdt Den lille salen og en prøvesal som hadde en liten scene. Til disse salene var det inngang fra Brinken. Mellom 2. og 3. etasje var det skutt inn en mesaninetasje som inneholdt kontorer for andelseierne. I byggets 4. etasje lå den såkalte skytesalen. Her kunne skytterlag drive innendørs trening på en bane med internasjonale mål (9 x 21 meter). I toppetasjen var det vaktmesterleilighet og et større forsamlingslokale.

Østkanten Folkets Hus leide ut butikklokaler og kontorer til både leger og tannleger i tillegg til kinoen, kafeen og kontorer og møtelokaler til andelseierne. Det var likevel vanskelig å få driften til å gå med overskudd. Under krigen lå arbeiderbevegelsens møtevirksomhet nede, og huset solgt på tvangsauksjon til et eiendomsselskap. I 1947 klarte imidlertid Østre Samvirkende Arbeiderforeninger å få kjøpt det tilbake med støtte fra LO og Folkets Hus Landsforbund.

I årene som fulgte skulle huset bli brukt etter planen; som møtelokale for fagforeninger, Framfylkingen, arbeideravholdslag, partilag, streikekomiteer og mye annet. Nedleggelsen av Jarlen kino og stadig tilbakevendende økonomiske problemer bidro til at Østkanten Folkets Hus i 1996 ble solgt til et firma som hadde spesialisert seg på å bygge kontor- og forretningslokaler om til boliger.

Jarlen, kinoperlen som forsvant

Tagger: