Irma på Kampen

Skrevet av Per Kristian Hansen 23. juli 2013. Publisert i Historiske Kampen

Irma i Nittedalgata (1968)Nittedalgata / Fetsundgata (2013)På bildet – som er tatt i 1968 – ser vi murgården Sonsgt 3, og Nittedalgt 2. Sonsgt 3 Kampen Terrasse er et frittstående borettslag som ble ferdigstilt i 1932. Grunnmuren på bildet av Kampen Terrasse var for øvrig farfaren min med på. Han var murarbeider og arbeidet på bygget etter at familien min flytta inn i 1932. Nittedalgt 2 blei også kalt Torjussgården etter familien Torjussen som bodde i 2. etg. der. Flere av beboerne hadde tjeneste i Parkvesenet og rakte løv i Kampenparken.

Inne i portrommet sto ofte gutta i strøket og kasta kniver på det velegna tregulvet der. (Forhanda, bakhanda, greker’n, jøden, russer’n, silda, slåproppen). Knivkastinga var nok ikke så velsett av dem som bodde der og det blei lett bråk av det. Heldig da at politimannen Fjelstad bodde der.

På hjørnet av gården holdt skomaker Andersen til. Roger Gulbrandsen forteller at han ikke var så nøye på det. «Pusse dem kan du gjøra hjemme», blei Roger’n fortalt da han påpekte at skoene han fikk tilbake var temmelig støvete. Nittedalsgt 2 blei rivi på slutten av 1980-tallet.

Irmabutikken i Kampen Terrasse var opprinnelig en ekte melkebutikk – og frøkendrevet. Da gården var ny var det frk Olsen som drev den et par år. Hun bodde i 2. etg. rett over melkebutikken og hadde faren sin boende hos seg. Frk Eriksen overtok driften på midten av 30-tallet. Frk Eriksen bodde i leiligheten jeg bor i nå, i F-oppgangen i 1. etg i Sonsgt 3. Til å hjelpe seg hadde hun frk. Larsen i leiligheten ved siden av. Frk. Larsen gikk med høye puls-vanter og så alltid ut som om hun frøys. Det var da også kaldt i butikken for melka blei oppbevart i en stor kum. Nysilt for seg og skumma for seg. Så kom kundene med spann som melka blei helt oppi.

Bakrommet i butikken var det nok en del som hadde et anstrengt forhold til, for der kom det den 1. i hver måned en dame fra forretningsføreren som satt og krevde inn husleia.

Irmabutikken ble lagt ned på midten av 1970-tallet. Siden har ingeniørbedriften Karma og Krosvik holdt til der.

Tagger:,