Speedway på Kampen

Skrevet av Historielaget 7. juli 2013. Publisert i Kampianere

Henry "Stompa" Andersen

Jordal (1953)Fra kalenderen 1995 har vi funnet en Europamester fra Kampen. Bildet er et lite stykke speedwayhistorie, og er fra Europamesterskapet på et fullsatt Bislett i 1955. Nr. 2 er Basse Hveem, nr. 12 er Ove Funden, en av historiens største speedwayførere. Men i front er nr. 5, Henry “Stompa” Andersen fra Kampen, og han raser fram til seier og gull i E.M!

Henry “Stompa” Andersen vokste opp i Hagegata og gikk på Kampen skole fram til krigsutbruddet i 1940. Idretten var en særlig viktig del av kulturen på Kampen, og “Stompa” begynte med fotball i idrettsklubben Frøy, som holdt til på Sørli plass. På den tiden ble det kjørt speedway på Jordal stadion, og det var her unge Andersen stiftet bekjentskap med motorsporten som skulle prege resten av hans liv.

Hans første sykkel var en Rudge 500cc, og deretter har han kjørt det meste på to hjul. “Stompa” var aktiv på høyt nivå i motorcross, Enduro og T.T., og kjørte internasjonalt fra freden i ’45 og fram til 1960, men det var i speedway han var stjerne. 4 ganger nordisk lagmester, 2 NM, 1 EM og et utall nasjonale og internasjonale seire gjennom en 15 år lang kariére. Dette var i speedwayens gullalder, Dæhlenenga speedwaystadion var stappfull på hvert eneste stevne. “Stompa” gikk etter skolen i lære både hos Samsing på Galgeberg og hos “Gnomen & Basse”, også kjent som Werner Lorentsen og Leif Hveem. Han fikk god bruk for alt han lærte der, for i gamle dager skrudde førerne alltid på sine egne sykler. Luksus og bobiler var ukjente begreper, og gutta tok toget til stevnene.

“Stompa” fyller 70 år i år, men har fremdeles sin glødende interesse for motorsykkelsporten og svært mange har dratt nytte av hans råd og erfaringer gjennom de siste 50 år. Mange skader og brudd i løpet av den aktive tiden krever sitt, men han har fremdeles en motorsykkel stående, og vi håper å se ham på veien en varm sommerdag!

Henry “Stompa” Andersen døde i 1999 73 år gammel.

Tagger: