Irene fra Nittedalsgata 2

Skrevet av Jan Mathisen 30. juni 2008. Publisert i Kampianere

To år gamle Irene Mathisen fra Nittedalsgata 2 (1964)Jan Mathisen, han med skoleklassen, har sendt oss dette fine bilde, med denne teksten: Et bilde av min datter Irene på 2 år med ”vår gård” i bakgrunnen: Nittedalgt. 2. Det bodde 7 familier i gården inkludert en familie med inngang i Norderhovsgaten vegg i vegg med skomakeren på hjørnet. (Husker ikke navnet på skomakeren). Bildet er tatt i 1964.

Norderhovgata / Nittedalgata (2008)Skomakeren het Madsen, det skriver Karin Bergaust i kalenderen fra 1998. Gården ble bygget mellom 1860-1870. Før og under krigen var det en skikkelig gammel melkebutikk på hjørnet. Det var opprinnelig 9 leiligheter i gården, men 4 av dem ble slått sammen til 2, slik at på slutten av 50-årene bodde 7 familier med tilgang til 2 utedoer, tørkeloft og bryggerhus. Huset ble revet i 1984.

Tagger: