Han De vet i Morgenbladet

Skrevet av Lasse Solberg 19. juni 2008. Publisert i Kampianere

Christian Christensen, også kjent som CCDet vakte sensasjon i konservative kretser i Oslo Vest da Christian Christensen på modne dager skulle forflytte seg til Kampen og søke politisk asyl her. CC som han ble kalt, hadde en inngrodd forkjærlighet for Oslo Vest, hovedsakelig bestående av Frogner og Briskeby. “Egentlig trodde jeg ikke han visste hvor Kampen lå. (Han tok vel taxi)”, sier en av hans konservative venner. Men som man sier: “Han kom til sine egne og de tok vel imot ham”.

Det er få mennesker forunt å komme på fornavn med hele nasjonen. Men enda færre nyder det privilegium å være på forbokstaver med folk. CC, ble et begrep over natten da han kom til Morgenbladet som redaktør i 1963. Han var en mann med sterke meninger, organisasjonssjef i Libertas, med bakgrunn fra Hjemmefronten under krigen, flyktningstatus i Sverige og major i etterretningen i de første årene etter krigen. Få levnet majoren mange sjanser i Morgenbladet, men de tok feil.Han ble en av mest markerte skikkelser i norsk pressehistorie. Han oppnådde å bli sitert mer enn de aller fleste, og mange vil huske at han i årevis figurerte på Kjendistoppen i Dagbladet, riktignok bare på Venteliste B. Hans identitet var “ Han De vet i Morgenbladet“.

CC var et festlig menneske, med en frodig appetitt på livet og mennesker, med en sans for verdens goder, hvori inkludert hvitvin og Campari, samt lange sigarer med munnstykke. På Kafe Lars fant han sine venner på Kampen. Han kom fort med i Kampen Vel og var med å stifte Kampen Miljø- og historielag i 1986. Han var nestleder en periode og jeg husker han satt i Kampen Park og skrev på diplomer som han ga til barna. Fredag den 13. Mars 1992 ble CC sytti og festen ble holdt på Bydelshuset med Kampen- familien. I 1982, da han ble seksti, ble festen selvfølgelig holdt på Den Gamle Major på Majorstuen.

CC angret aldri på at han forlot Frogner og Bygøy Alle. Det var ikke noe miljø der, sa han ofte. De som traff ham her på Kampen , sier allesom en at han var et av de mest liberale og romslige menneske en kunne tenke seg. Kampen ble glad i CC og han var glad i Kampen.

Christian Christensen døde 5. november 1994.