En hvalfanger fra Kampen

Skrevet av Turid Bergene Dahlman 21. mai 2008. Publisert i Kampianere

Oluf Martin Jacobsen, hvalfanger fra KampenOluf Martin Jacobsen ble født på Oslo Hospital i 1857 og vokste opp på Kampen. Han giftet seg i 1879 med fiskedatteren Pauline Lovise og flyttet inn i Hurdalsgt.7.

Han var bødkersvenn på Aktiebryggeriet i Åkerbergveien. Det var en tøff og viktig jobb. Oluf hadde ei snekke liggende ved Vaterlandsbrua, den ble flittig brukt til nytte og hygge for hele familien- og fiskemiddagene var høyt prioritert.

Men Oluf var reiselysten. Han dro på hvalfangst og overvintret flere ganger i Sør-Georgia. Han lengtet selvsagt hjem til Kampen og gleden var stor da han kom hjem til familen. Han fikk etter hvert selskap på sine hvalfangstreiser av sønnene Alf og Asbjørn.

Ellers var utreisetrangen stor i familien. To av døtrene ordnet seg huspost i Philadeplphia i USA. Den øvrige familie ble boende på Kampen i Sørumgata 8 i mange, mange år.

Det stod om Oluf i Kampenkalenderen mai 1996, den ble kalt “En Kampen-mann for sin hatt” og var skrevet av Turid Begene Dahlman (Jacobsen). Bildet er fra 1903.

Tagger:,