Kjell Bækkelund

Skrevet av Lasse Solberg 14. mai 2008. Publisert i Kampianere

Kjell Bækkelunds barndomshjem i Hedmarksgata 33Kjell Bækkelund vokste opp i dette huset med adresse Hedmarksgata 33. Bildet er tatt like før det ble revet i 1989. Mannen påRolf og Kjell Bækkelund bilde er  Odd Frode Ulbrandt .Han skrev i kalenderen mai 1998 om 17. mai i Elverumgata. Han vokste opp i samme hus som Kjell og i nabohuset Elverumgata 5 bodde en annen ” kjendis” Oddvar Sanne fra ” The Monn Keys”. På oversiktsbilde fra Byarkivet ser vi huset til Bækkelund rett til høyre for Menighetshuset.

Jordal med Bækkelunds barndomshjem (1952)Kjells familie bodde på ett rom og kjøkken i 1. første etasje. Med moren Rallik på gitar og faren Martin på trekkspill, var det leven i den lille leiligheten. Naboene dunket i vegger og gulv i protest mot ” bæljespellet”. Rolf fikk fiolin som seksåring og Kjell fikk et godt brukt piano som femåring. Pianoet kostet 725 kroner og det var mye for en familie som hadde en ukeinntekt på ca. 50-75 kroner.

Kjells første store opptreden var i Aulaen i 1938. Kongen satt på første rad og etter konserten fikk han hilse på Kong Haakon. Samme året begynte Kjell på Kampen skole, han gikk rett inn i 3. klasse.

Leiligheten kostet ca. 30 kroner måneden. De måtte hente vann ut på en vannpost og hadde utedass et stykke unna. Kjell Bækkelund bosatte seg på Vestkanten i voksen alder, men glemte ikke hvor han kom fra. Da huset i Hedmarksgta/ Elverumgata skulle rives, tok han med sønnen Mads til stedet han tilbragte sine første år.

Kjell Bækkelund døde i 2004, 74 år gammel.

17.mai i Elverumgata (1933)På bildet fra 17.mai 1933 i Elverumgata ser vi Kjell nr.3 fra høyre, bak ved hans side broren Rolf og foran til høyre Oddvar Sørensen , senere Sanne,som var med i gruppa ” The Monn Keys”. Ellers fra venstre: Basse, Else, Odd Frode Ulbrandt, Knut Øverland, Else Gulbrandsen, Grethe Guldbrandsen.

Tagger:, ,