Ung i krig og fred

Skrevet av Sverre Syversen 3. mars 2008. Publisert i Kampianere

Aslaug og Karin SørumBildet viser søstrene Aslaug og Karin Sørum på tur i Frognerparken på slutten av 1930-årene.

Aslaug Nygaard forteller: Bestemor, Karen Sørum, ble født i Prøysenstua på Ringsaker ca 40 år før Alf Prøysen. Hun var aktiv i politikken og var en av dem som brøt ut av Ap i 1923 og dannet NKP. Faren min Halvor Sørum, var fagforeningsmann og kommunist. Formann i Malernes Fagforening, etter krigen nestformann i Norsk Bygningsarbeiderforbund.

Vi bodde i Hertug Skules gate 9. april 1940 og våknet av flyalarmen. Far kom inn til oss og sa alvorlig at nå var det krig. Etter hvert skjønte nok både Karin og jeg at han drev med noe som var forbudt, og etter ei tid gikk tid han i dekning. Mor og vi jentene dro til Såner, og seinere flyttet vi opp til Roa. En kveld dundret det på døra: – Åpne! Utafor sto både tysk og norsk politi. De tok med seg mor og far til Oslo. I 1944 ble far sendt til Neuengamme og så til Sachsenhausen, og samtidig slapp mor ut fra Grini hvor hun satt som gissel. Vi to jentene bodde da hos venner og gleden var stor da vi flytta hjem sammen med mor.

Etter hvert kom det brev fra far, og vi ventet og ventet da krigen tok slutt i mai 1945. Plutselig en morgen hørte mor skritt i trappa og far ringte på. Vi hørte stemmen hans og stormet ut i entreen. Han titta på Karin og meg. – Jeg reiste fra to jentunger og er kommet tilbake til to frøkner, sa han. Mor dekket bordet med det beste hun hadde, og vi ville at han skulle fortelle, men far var så trøtt at han sovnet ved bordet.

Høsten 1945 gikk jeg inn i Østkantlaget av Norges Kommunistiske Ungdomsforbund. Oppslutningen var stor, og snart måtte dele oss i Kampen-, Vålerenga- og Ekeberglaget. Møtene hadde vi den første tiden i Kafe Valhall på Grønland. Senere i en kafé nederst i bakken i Nannestadgata. Varig tilholdssted fikk vi så i Jarlengården, Østkanten Folkets hus. Vi holdt studiesirkler og arrangerte lagsmøter. En dag kom et par unge gutter inn mens vi hadde styremøte. En av dem var Ivar Nygaard som ble mannen min, og vi bor som pensjonister i Norderhovgata.

Kilde: Friheten 2002 v/Tor Inge Berger

Tagger:,