Birger Steen og Kampørn

Skrevet av Per Jorsett 28. februar 2008. Publisert i Kampianere

Birger Steen og KampørnBirger Steen spilte syv landskamper, hvorav de to første som Kampørn-medlem. Birger fikk imidlertid en historisk debut på landslaget. Det skjedde 10. oktober 1926 i en av de to A-landskampene som Norge har spilt i Fredrikstad. Kampen gikk mot Polen, som vant 4-3.

Foruten Birger Steen debuterte Tippen Johansen – den senere så legendariske målvakten fra Vålerenga. Men kampen kom ikke i historiebøkene bare på grunn av Tippens debut, men mer på grunn av at dette oppgjøret mot Polen er det første idrettsstevne som ble overført i norsk radio.

Det var før NRKs tid, og det daværende Kringkastingsselskapet A/S hadde året i forveien fått konsesjon til å sende fra Oslo-området, det ville si en radius innenfor 15 mil fra Oslo. Det var den senere redaktør av Aftenposten, Einar Disen, som var referent – og det hele ble så vellykket at fotballreportasjer i radio var kommet for å bli. Så var altså Kampørns Birger Steen med på et virkelig historisk sus. Vi skal heller ikke glemme at Birger Steen scoret to av de tre norske målene i denne matchen mot Polen. Det norske laget var imidlertid svært reservespekket og gjorde en forholdsvis svak innsats, og da vi møtte Danmark i den neste landskampen våren 1927, var Birger Steen en av de svært få fra Fredrikstadkampen som fikk fornyet tillit. Ja, Tippen måtte vente i nesten tre år før han fikk sin neste sjanse på landslaget.