Glade Oslomestre i ishockey

Skrevet av Arne Bjørndal 24. februar 2008. Publisert i Kampianere

Oslomestre i ishockey (1970)Her er gutta fra Kampen skole som i 1970 slo knockout på jevnaldrende elever fra andre grunnskoler i hovedstaden. Tittelen de tretten utvalgte kunne smykke seg med, var intet mindre enn Oslomestre.

Stor heder og ære fulgte alltid med når Kampen-elevene gjorde det bra i sport og idrett. Dagen etter finalekampen i ishockey ble denne seieren behørig markert på skolen. En av elevene forteller at rektor i storefri stilte seg opp på trappa opp til “bessa”: -Her ble hele laget ropt opp. En etter en måtte vi gå opp trappa og motta diplomet som beviste at her var en Oslomester, mimrer en av datidens ferske mestre.

De fleste på dette skolelaget fra 1970 var tretten år gamle, og ble hentet fra avgangsklassene som på denne tida var 6. klasse. Fra 7. klasse ble elevene overført til ungdomsskolen.

Ishockey har i alle år vært en østkantidrett i hovedstaden. Kampen om titlene har ofte stått mellom skolene Kampen, Vålerenga, Gamlebyen, Rosenhoff, Hasle Løren, og Manglerud.

Langt de fleste på skolelaget på Kampen spilte også for Kampørn, klubben som var enerådende i bydelen, og som på denne tida hadde lokaler i en liten kjeller øverst i Norderhovgata.

Flere kjente landslagspillere i ishockey har som smågutter og guttespillere vært mestre for Kampen skole og Kampørn. De mest kjente er nok Morten Johansen og Morten Sætreng som spilte aktivt fra midt på 1960-tallet og helt fram mot 1990. Oppmann på skolelaget het for øvrig Jon Herwig Carlsen, senere kjent og beryktet sportskommentator i NRK.

Her er navnene på de glade mestrene: 1. Jostein Bjørndal, 2. Roald Skaar, 3. Bjørn Svendsen, 4. Alf-Rune Hagen, 5. Lars Jørn Karlsen, 6. Tom Wadstrøm, 7. Per Erling Olsen (som inntil for få år siden var trener for den kjente spydkasteren og OL-mesteren Trine Lise Hattestad), 8. Jørn Olsen, 9. Pål Tveten, 10. Kay Marigård, 11. Kai Jansen, 12. Morten Anderson og 13. Vidar Johansen.

Tagger: