Norges beste hekkeløper!

Skrevet av Amund Eriksen 7. februar 2008. Publisert i Kampianere

Atle McAdam setter ny norgesrekord på 400 m hekk (2003)Trodde du alt var fotball? Å nei, du! Det finnes noen “gærninger” som liker friidrett. En av dem bor på Kampen, heter Atle McAdam, født i 1977 og har bodd her hele sitt liv. Til å begynne med løp han i Hurdalsgata, der han vokste opp. Så løp han rundt omkring på Kampen. På bildet løper han fortere enn noen nordmann har gjort på 400 m hekk, og satte ny norgesrekord på 50,67. Dette skjedde i 2003, og den gamle rekorden hadde da stått i hele 19 år.

Atle har alltid likt å konkurrere og være fysisk aktiv. Han klatret i trær, prøvde ishockey på Jordal, basketball, turn og mye annet rart, til og med litt fotball. Men det var friidrett han likte best. En periode tidlig i tenårene gikk han med avisen blant annet på Kampen, det vil si han gikk ikke; han løp! Opp og ned trappeoppganger, mange etasjer, med stor intensitet. Han ble kjempesprek! Og så begynte han å sette rekorder på friidrettsbanen. Som syttenåring løp han 400 m hekk på 52,83, og var nestbest i Europa i sin aldersklasse. Men også andre ting: Kast med kule, spyd og diskos, hopping høyt og langt, og mange andre typer løp (100, 200, 400 og 800 m), og noe av det mest krevende: tikamp. Da må man hoppe stav og løpe 1.500 m også. Alt dette fikk næring via oppveksten på Kampen. Jordalområdet, skolegården, trappeflying og Kampen park ga grunnlaget!

I voksen alder har han kjøpt leilighet i Normannsgate 43 sammen med kjæresten sin, Margit Katrine Strand, som også er en av Norges beste friidrettsutøvere. På Kampen vil de bo!

Tagger:,