Jon Herwig Carlsen

Skrevet av Lasse Solberg 7. februar 2008. Publisert i Kampianere

Jon Herwig Carlsen (nr. 4) i finalekampen i NM i håndball 1962 mellom Grønland og ElverumJon er født på Kampen, i Norderhovgata 14 (Øksdalgården). Han gikk ut av Kampen skole i 1950 og tok artium på Vahl skole. Bare 18 år gammel ble han vikarlærer på Kampen, tok så Lærerskolen og ble ansatt på Kampen igjen i 1959. Der jobbet han som lærer til 1967.

Som idrettsmann var Jon medlem av Grønland og Gamlebyen. Han ble norgesmester junior i ishockey for Gamlebyen i 1955. Det var over 5.000 tilstede på Jordal Amfi da Gamlebyen slo Furuset i finalen.

Som håndballspiller ble Jon norgesmester to ganger. Første gang utendørs på Elverum i 1962. Elverum ble slått 18-11, og bildet viser Jon med nr. 4 på ryggen. Det gikk hardt for seg, og Jon fikk fire dager på sykehus i Elverum. I 1963 ble Jon norgesmester igjen, denne gangen innendørs i Nordstrandhallen.

Men det var i NRK Jon ble kjent for det norske folk. Han ledet trafikkposten i 20 år og kommenterte 21 A-VM i ishockey for NRK/TV 1969 – 1990. Det ble etter hvert langrenn og skiskyting, og høydepunktene var mange. Selv trekker han fram åpningssermonien fra OL på Lillehammer i 1994 som det største. Jon bor nå i Asker og har ingen planer om å pensjonere seg.

Tagger:,