Johanne Marie Johannesdatter i Urskogsgaten 1

Skrevet av Knut Johnsen 1. januar 2008. Publisert i Kampianere

Johanne Marie Johannesdatter foran butikken i Urskoggata 1 (1916)Johanne Marie Johannesdatter var fra Eidsberg og drev butikk i Urskogsgaten 1 fra høsten 1914 til 1923. Hun var min oldemor. Hun hadde vært gift med en danske som het Christensen-Bruhn og tok navnet Bruhn mens de bodde i Danmark (1902 – 1914) der han døde.

Høsten 1914 kom Johanne Marie med datter og svigersønn samt deres to døtre til Christiania der de hadde fått bolig i den andre halvdelen av første etasje i Urskogsgaten 1.

Hola Barnehage i Aurskoggata 1 (2009)Bildet er antagelig tatt i 1916 ut fra alderen på jentene. Min mor står ytterst. Hun er født i desember 1910, hennes søster var født i desember året før. Familien flyttet til vaktmesterleilighet i Kiellands fabrikker i 1919. Begge de to pikene gikk hele folkeskolen på Kampen skole. Nå er det barnehage i lokalet.

Tagger: