Kampen Husmorlag

Skrevet av Sverre Syversen 25. november 2007. Publisert i Kampianere

Kampen Husmorlag på utfluktDette herlige bildet hadde vi på forsiden av 1994 kalenderen – men vi har ikke originalfotoet i arkivet, og vet ikke hvor det kommer fra heller. Men fergeturen foregikk på Krøderen, og kåpene, hattene og håndveskene er umiskjennelig tidlig 50-tall. Da var nok ikke kravene til sikkerhet ved personbefordring så strenge som i dag.

Hva var så de typsike reisemålene når husmorlagene skulle på tur? Gjerne et sted hvor man kunne få god bevertning underveis og gjerne kombinere det med innkjøp.
Hadeland Glassverk, Sundvollen, tvillingkirkene på Gran eller kanskje sukkertur til Sverige under rasjoneringen. Da tok en også med ungene for å få innføre sukkerkvoten for dem – sukkerunger ble vi kalt, og vi kunne også bli “utlånt” til slekt og venner til formålet.

Husmorlagene var en del av kvinnenes forenings- og organisasjonsliv som tildels kan være mindre kjent for den mannlige delen av befolkningen. Men noen ganger har nok karene merket at stua og kammerset har vært opptatt, hørt summende prat, latter eller salmesang; mens det til gjengjeld vanket høye smørbrød, kaker og sterk kaffe på kjøkkenbordsnippen.

Menn har tradisjonelt hatt en stor del av sitt sosiale liv og sin omgang knyttet til arbeidslivet mens kvinnene var hjemmeværende. Derfor har kvinnenes organisasjoner også dekket et viktig sosialt behov ved siden av det formellet formålet i misjonsforeninger, politiske lag, husmorslag, sanitetsforeninger eller rett og slett i syforeningen.