Minnestøtten i skolegården

Skrevet av Lasse Solberg 1. august 2008. Publisert i Historiske Kampen

Kronprins Olav avduker minnestøtte over falne fra Kampen“Jeg minnes da daværende Kronprins Olav rett etter krigen besøkte Kampen skole for å avduke minnestøtten over falne fra Kampen. Minnestøtten var laget av billedhogger Knut Steen, storebror til en av guttene i korpset. I dag skulle jeg ønske noen fra Historielaget (i alle fall) sørget for å pusse opp minnestøtten, for den er i en begredelig forfatning.” Dette skriver Jarl Bech til oss.

Minnestøtten 2008Historielaget tok en tur til minnestøtten. Vi syns ikke den var i så dårlig forfatning som Jarl Bech mener. Det var blomster i bedet som en kan se av bildet og tavlen var pen. Mulig den trenger noe puss på steinene, men historielaget har ikke ressurser til å gjøre noe der. Det er Bydel Gamle Oslo som har ansvaret for utekunsten på Kampen. Minnestøtten ble avduket i skolegården i 1948.

Tagger: