Barndommens Sverres gate

Skrevet av Jarl Bech 27. mai 2013. Publisert i Historiske Kampen

Sverres gate fra Åkebergveien (1920)Sverres gate fra Åkebergveien (2013)Så var det ”gamle” Sverres gate, da! Den startet fra Åkebergveien, omtrent rett ut for Bots’en, og krysset Jens Bjelkes gate før den endte på hjørnet av Kjølberggata/Nannestad-”bakken”. Vi kalte den aldri noen annet.

Ovenstående er et gammelt prospektkort fra ca. 1920-1920, og viser den gamle bebyggelsen der. Dette var litt utenfor vårt ”domene”, så det er vanskelig å si noe konkret om de bedrifter, forretninger og verksteder som lå der. Den lyse gården lenger opp på høyre side er Sverres gate 17, der barndomskameraten Arne Larsen regjerte. Helt øverst troner dagligvareforretningen – eller ”kolonialen” på hjørnet av Kjølberggt 23 og Nannestadbakken 2 – som vi bare kalte ”2-er’n”. Der bodde blant andre kamerater Walter Willanger med mor og søster. Han emigrerte til USA i ung alder.

Kampegutter (1953). Fra venstre Walter Willanger, Hans Halvorsen, Normann Dahlen, Jarl Bech, Åge (glemt etternavn) og Thor LangbråthenPå hjørnet av Jens Bjelkes gate og Sverres gate lå på venstre side O. Mustads lagertomt, som lagret mye spennende for nysgjerrige unger. Et skilt med ”Vogt Dem for hunden” var nok hengt opp i preventiv hensikt – uten at det kan sies at den la noen demper på forskertrangen.

Skraphandleren i Jens Bjelkes gate var god å ha når ungene på oppdagerferd hadde funnet flasker, filler og skrapmetall, som de håpet kunne omsettes i klingende mynt. Det vanket som regel noen 10-, eller 25-ører, men penger var penger, som gjerne brant i lomma. Uten å få det bekreftet, er det en sterk mistanke om at Kampen Janitsjars ”far”, Rolf Letting, hentet noen av sine første, flatklemte instrumenter hos den samme skraphandleren.

Sverres gate 17 - 25 (1931)

Videre oppover på høyre side lå en rekke trehus. Øverst, ved hjørnet av Nannestadbakken lå en melkebutikk. Disse husene stengte for Kjølberggata til midten av 50-årene. Når det var fotballkamp på Jordal, eller når Jarlen Kino i Åkebergveien lokket, måtte gangveien legges ned Sverres gate, rundt hjørnet i Jens Bjelkes gate, og deretter inn i Kjølberggata på den andre siden.

Tagger:, ,