Norderhovgata

Skrevet av Historielaget 25. juli 2008. Publisert i Historiske Kampen

Norderhovgata 1983Jan-Erik Nielsen (Jannik) flyttet fra Norderhovgata 28 i 1982. Han mener dette bilde må være fra den tiden. De fleste av husene fra nr 20 og oppover til og med 28 ble revet. Huset som fremdeles står er nr. 22. Nr. 28 var leiegård med en ytre og en indre gård. Det var utedoer og ganske forfallent da det ble revet, forteller Jannik.

På tegningen ser vi Norderhovgata fra Sporveisbygget på “Tøyen” i 1973. Lorange har tegnet husrekka fra “Slottet” og nedover. På farvebildet ser vi Norderhovgata idag, fra nr.28 og nedover. Gata er oppkalt etter Norderhov i Buskerud i 1879. Før byutvidelse het gata Bruuns Gade.

Norderhovgata 1973 Norderhovgata 28 og nedover (2008)

Anne Stordal har en kommentar til Norderhovgata 22:

Husker godt gården på bildet, og en del av de som bodde der i min tid. En av dem, Mona, fungerte litt som min barnepike, tror jeg. I alle fall eksisterer et bilde av oss sammen på en benk i parken. Det var flere leiligheter i gården, til og med en eller to leiligheter nede under bakken, vinduer sees bak stengene. Her var også et bryggerhus i underetasjen. Denne gårdrekken er jo bygget i skråningen ned mot Brinken, slik at det er fulle tre etasjer inne fra gården. Synes å huske at portrommet her hadde rullesteinsbelegning. Og porten man ser, var en kjøreport for hest. Når man gikk på fortauet på denne siden av gaten, måtte man ut i gaten for å passere fra nr. 22 til 24, grunnet denne utkjørselen. Her gikk et stengsel av jernstenger tvers over fortauet, ut mot gaten, maken til de man ser foran vinduene i underetasjen i nr. 22. Høydeforskjellen på fortauet var nok nærmere en halv meter innerst ved husveggen. Dette stengselet var et yndet turnstativ for gatas unger.

Tagger: