Våren 1940 i Kampen park

Skrevet av Inger Brit Andresen 27. april 2013. Publisert i Historiske Kampen

Familien Halvorsen i Kampen park (1940)"En svømmer" av billedhugger Anders Svor (1920)På bildet ser vi familien Halvorsen fra Sons gate  på Kampen. Hovedpersonen, konfirmanten Kjell (15), står i midten mellom mor Ruth og far Bjarne. Bak står Kjells bror Odd (19) og hans søster Evy Irene (17), min mor. Jeg fikk fortalt at familien måtte passe på å løpe opp til Svømmeren i parken mellom flyalarmene som da stadig gikk våren 1940, for å ta bilder. Familien bodde i Sons gate 11 så det var ikke lange veien opp til parken, men resten av familien, i alt 23 personer som var gjester i konfirmasjonsselskapet, skulle også fotograferes, og da ble det mye løping og liv og røre. Hvordan de siden fikk plass på to rom og kjøkken i selskapet etterpå er en annen historie, men det var jo sånn den gangen; alle fikk plass, alle fikk mat, og alle hadde det hyggelig.

Kjells historie videre var ikke like hyggelig. Omtrent to år senere i 1942-43 skulle han hjelpe en eldre kamerat med å distribuere noen illegale aviser med sykkel. Unge og dumdristige som de var, tenkte de ikke på at de kunne bli tatt. Dessverre ble de overrasket og arrestert, og det bar rett til Grini, og Kjell ble sendt videre til Tyskland hvor han måtte utføre slavearbeid i konsentrasjonsleir. Min bestemor sendte pakker dit så ofte hun hadde anledning og råd, men hun fikk aldri vite om pakkene kom fram til gutten sin.

Heldigvis kom Kjell helskinnet hjem etter krigen, han var da 20 år. Han var fysisk stor og sterk, men hadde nok fått en knekk. Det synes ikke utenpå hva slike opplevelser gjør med unge mennesker.

Jeg husker han som den beste onkelen i verden, og på Kampen!

Tagger:,