Forsøk på bevaring i Norderhovgata

Skrevet av Wencke Stray 20. mars 2013. Publisert i Historiske Kampen

Norderhovgata nr. 26 og 28 (1975)Norderhovgata 26 mot Brinken (1975)Huset i Norderhovgata 26 ble bygget i 1875 av 12 misjonærer og bestod av 11 leiligheter. I tillegg til hovedbygningen mot gata, var det et uthus på to etasjer i hagen ut mot Brinken. Opprinnelig var det en leilighet der også. Hele eiendommen var på 690 kvm og var svært attraktiv med med utsikt over byen og Oslofjorden. Hovedbygningen hadde to etasjer mot gaten og tre etasjer mot hagen. I 1975 bodde det 11 mennesker i Norderhovgata 26.

Rundt 1970 kjøpte entreprenør Trygve Bjerke seks eiendommer på Kampen. En av dem var Norderhovgata 26. “Dette var ren spekulasjon, Bjerke trengte eiendommene for å bygge nytt og målet var å bygge terrassehus i skråningen ned mot Brinken”, det skrev en gruppe arkitektstudeneter i 1975. De laget et prosjekt for rehabilitering av eiendommen i nr. 26. De undersøkte huset fra kjeller til loft og kom opp med forslag som de diskuterte med beboerne. Leiligheter skulle slås sammen, våtrom, bad og wc i hver etasje. Frøken Kolstad var en av dem som bodde i huset. Hun hadde en stue på 18 kvm , kjøkken på 4 kvm, ingen entré og utedo i hagen. Husleien var på 170 kr. Hun hadde god økonomi og kunne akseptere en økning på et par hundre kroner. Flere hadde det som Frk. Kolstad og var positive til rehabiliteringen, men Norderhovgata 26 ble revet. Hele den gamle rekka med hus fra nr. 20 til og med nr. 28 forsvant i 1984.

Norderhovgata / Sons gate (1968) Norderhovgata 26 rives Norderhovgata 26 rives (1984)

Tagger:, ,