Vårprogram 2013

Skrevet av Historielaget 24. januar 2013. Publisert i Møter

Velkommen til Kampen historielags arrangementer i Kampen Bydelshus våren 2013. Notér deg følgende datoer:

Onsdag 13. februar kl 19, mandag 18. mars, torsdag 25. april og torsdag 23. mai kl 19.

ONSDAG 13. FEBRUAR 2013 KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

“Historien om Hovedøya”
ved Trygve Panhoff

Trygve Panhoff har bodd på Kampen siden 1994. Han er tidligere språk- og medielærer, samt filmsakkyndig. Han har vært dukkespiller i 30 år – mange kjenner Arjuna Forteller- og Dukketeaters forestillinger i Kommandantboligen på Hovedøya. På denne øya har Panhoff også vært guide i 25 år. Nå har han skrevet bok om Hovedøyas mangfoldige historie, fra middelalderens kloster til det siste hundreåret som rekreasjonsområde for alle Oslofolk. I kveld viser han bilder og forteller om øya.

MANDAG 18. MARS 2013 KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

“Fra Kampens senter til Den Røde Plass”
ved Anne-Lise Øien og Lasse Solberg

Det kan bli Star Wars-visninger i 3D og rødt vegg-til-vegg-teppe over hele torget hvis planleggerne av Nye Tøyen Torg får realisert sine planer for det nedslitte Tøyensenteret. Anne-Lise Øien fra Asset / Project Developer er prosjektleder for den gjennomgripende “sminkejobben” og vil fortelle om planene. Dessuten viser vi bilder fra den gang Tøyen var Kampen, med butikker og boliger i et trehusmiljø som for alltid er borte.

TORSDAG 25. APRIL 2013 KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET
ÅRSMØTE og:

“Kampen skole – en pionerskole fra 1888. Om skolen og skoleutviklingen”
ved Janne Wilberg

I siste del av 1800-tallet doblet folketallet i Kristiania seg og skolelovgivningen endret seg på en rekke felt, blant annet med krav om sunnhet, lys, luft og hygiene – noe som fikk følger for skolebyggene. Kampen skole var byens første skole med bad for elevene. Hele Oslos byantikvar og kunsthistoriker Janne Wilberg forteller på bakgrunn av sin magistergradsavhandling Fra allmueskole til folkeskole og alt det morsomme kildematerialet som finnes i Oslo byarkiv og Oslo Museums gjemmer.

VÅRBONUS:
TORSDAG 23. MAI KL 19.00. MØTESTED: TRAPPA TIL JORDAL FRÅ HØLANDSGATA

“Vandring på Jordal og Galgeberg”
ved Arne Kristiansen

I dalen rundt Hovinbekken vokste teglverksindustrien fram og i nyere tid er området preget av idrettsaktiviteter. Jordal Amfi ble bygget til OL i 1952 og huskes også for Sonja Henies besøk med sine spektakulære isshow i 1953 og 1955. Vi vandrer videre til Martestokker, navnet på Galgeberg i middelalderen. Området ble i middelalderen og til langt ut på 1800-tallet brukt som avrettingssted. Vi besøker også «Skarpretterboligen», Agdergata 1, øverst i Klosterenga park. Huset ble fredet i 1962 og huser i dag flere kunstnere. Vi møter kampegutten Markus Midrè som har sin skrivehule her.

Vil du ha informasjon pr. e-post, send beskjed til: post@kampenhistorielag.no eller ragnhild.hoel@gmail.com.
Hvis du mot formodning skulle ha glemt kontingenten – herved påminning!